FrågaEKONOMIÖvrigt14/02/2021

Måste man uppge att man har studielån i en ansökan om bolån?

Hej! Jag undrar om man vid en ansökan om bolån måste medge att man har studielån från CSN? Det påverkar ju vad man får låna väldigt mycket och då banken ändå inte kan se om man har ett studielån så undrar jag om man helt enkelt kan svara nej på den frågan även om man har ett studielån.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledning

Din fråga är om man är tvungen att uppge att man har studielån via CSN i en ansökan om bostadslån.

Måste man uppge att man har studielån i en ansökan om bolån?

När en bank gör en kreditupplysning vid låneärenden så ingår normalt inte studielån från CSN i kreditupplysningen.

Däremot kommer lånerådgivaren med största sannolikhet fråga om du har studielån hos CSN när du ansöker om lån. Om du uppger att du inte har ett studielån trots att du har det och därmed beviljas ett lån har du begått ett avtalsbrott mot banken.

Vad kan hända om man inte uppger korrekta uppgifter vid en ansökan om bolån?

Det är inte ett straffrättsligt brott att uppge oriktiga uppgifter vid en låneansökan. Däremot kan det betraktas som ett avtalsbrott gentemot banken. Vad ett avtalsbrott kan resultera i för konsekvenser i praktiken är svårt att svara på, det beror på vad som står i låneavtalet. Viktigt att komma ihåg är att oriktiga uppgifter kan leda till att banken väljer att säga upp avtalet.

Sammanfattning och rekommendation

Trots att studielån normalt inte ingår i en kreditupplysning vill jag upplysa dig om att vissa kreditupplysningsföretag numera inkluderar studielån från CSN i sina kreditupplysningar. Jag rekommenderar dig därför att alltid lämna riktiga uppgifter vid en låneansökan. Det beror på att oriktiga uppgifter kan betraktas som ett avtalsbrott som i värsta fall kan leda till att banken säger upp ett eventuellt låneavtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en till!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare