Måste min arbetsgivare presentera skriftligt anställningsavtal samt betala lön?

Jag blev kontaktad intervjuad och kallad för att börja jobba den 18 oktober i ett företag (jag har alla sms, samtal, vittnet och arbetsuppgifter som bevisa att Jag har jobbat på plats mer än fem veckor i kontoret .Jag har bevis sms där står att" jag ska börja jobba i oktober 2021och jag ska stanna många många år ")

Jag har inte fått lön för hela perioden från oktober 2021 till november 2021.Precis X timmar.

Efter att jag har frågat om avtal och att få betalt upptäckte jag att arbetsgivaren undvika kommer till kontoret och bara sms mig om arbetsuppgifter. Jag försökte prata med honom och vi snackade nästan två veckor vid telefon och sms där frågade han efter mina bankuppgifter men han sätt inte in pengar i mitt konto och skickade till mig sms där står att jag sa tydligt att jag inte vill ha betalt. Med andra ord jag jobba gratis. Jag har alla bevis (sms där det står att jag ska börja jobba den 18 oktober och att jag ska stanna där mång många år och jag har sms bevis där frågade han efter min bankuppgift för att betala mig även har jag bevis på hemsida (skapa inlägg, bilder, video och jag har statistik hur försäljning blev gemförande med andra månader där man kan ser vilka skillnaden gjorde jag) men när jag frågade efter min lön vägrade han betala mig och sa att jag jobba gratis. Hur en arbetslös jobba grattis!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du arbetat en tid hos din arbetsgivare men att denne inte betalat lön för perioden. Dessutom har du inte erhållit anställningsavtal eller annan relevant dokumentation från din arbetsgivare.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för om arbetsgivaren är skyldig att betala lön samt om denne måste tillhandahålla skriftligt anställningsavtal.

Din fråga regleras i lag om anställningsskydd (LAS), Lag om förbud mot diskriminering av deltidsarbetande arbetstagare och arbetstagare med tidsbegränsad anställning (2002:293) och medbestämmanderättslagen (MBL).

Måste din arbetsgivare betala ut lön?

Ett anställningsavtal behöver inte vara skriftligt för att anses föreligga (4 § LAS). I och med att du har utfört arbete åt annan samt utifrån omständigheterna i övrigt som framkommer av din fråga är min bedömning att det föreligger ett anställningsförhållande.

Det finns ingen lag i Sverige som reglerar lön. Det framkommer istället av kollektivavtal eller ditt anställningsavtal. Om din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal måste denne betala ut lön i överensstämmelse med kollektivavtalet. Om arbetsgivaren inte betalar ut lön enligt kollektivavtalet utgör det ett kollektivavtalsbrott vilket kan resultera i höga skadestånd (54 § MBL).

Din arbetsgivare får inte, direkt eller indirekt, tillämpa mindre förmånliga villkor än vad denne skulle tillämpat för arbetstagare i en likartad situation (1 och 3 §§ (2002:293) om förbud mot diskriminering av deltidsarbetande arbetstagare och arbetstagare med tidsbegränsad anställning). En arbetsgivare som tillämpar diskriminerande villkor kan behöva betala skadestånd som motsvarar den förlust som uppkommit för dig samt den kränkning som diskrimineringen innebär (7 § 2002:293). Huruvida denna bestämmelse kan tillämpas är beroende på om arbetsgivaren har andra anställda som får anses ha befunnit sig i en likartad situation som du, dvs med liknande arbetsuppgifter.

Jag kan inte utifrån din fråga förstå om ni har diskuterat någon lön utan snarare tvärtom påstår din arbetsgivare att du gått med på att arbeta gratis. Villkoren för anställningsförhållandet dikteras av anställningsavtalet. Om ni inte har diskuterat lön eller på annat sätt kommit överens om att ersättning ska utgå blir det hela en bevisfråga. Arbetstagare i Sverige har en särskilt skyddsvärd ställning och min bedömning är att det ankommer på arbetsgivaren att visa att du godkänt att arbeta gratis.

Måste arbetsgivare tillhandahålla anställningsavtal?

Arbetsgivaren måste på begäran av den anställde prestera ett skriftligt avtal där anställningsvillkoren framgår inom 4 veckor från det att den anställde började arbeta. Där i ska även lön anges (6c § LAS). Om arbetsgivaren underlåter att presentera ett anställningsavtal kan denne bli skadeståndsskyldig (38 § LAS).

Du bör begära att din arbetsgivare presenterar ditt anställningsavtal.

preskription

Du måste underrätta din arbetsgivare att du yrkar på att få ditt anställningsavtal samt att du kräver lön. Ett sådant meddelande måste lämnas inom 4 månader från det att din arbetsgivare skulle betalat ut lön samt presenterat ditt anställningsavtal (41 § 1 st LAS). Om du missar att framställa dina krav inom denna period kommer din talan gå förlorad, dvs du kan inte kräva din arbetsgivare på lön eller skadestånd (42 § LAS).

Slutsats

Min bedömning är att du ingått ett anställningsförhållande med den individen som erbjudit dig arbete. För att avgöra exakt vilka villkor som framkommer krävs en djupare utredning av din situation. Du har möjlighet att få lön förutsatt att det kan visas att ni kommit överens om det alternativt om det visar sig att arbetsgivaren har tillämpat mindre förmånliga villkor för dig i förhållande till andra anställda. Din arbetsgivare är dessutom skyldig att presentera ett anställningsavtal för dig senast 1 månad efter du börjat arbeta.

Min bedömning är att du med fördel kan konsultera en jurist för att driva igenom dina anspråk.

Om du önskar en fördjupad utredning av ditt ärende är du välkommen att boka en tid med oss via denna länken: https://lawline.se/boka

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare