FrågaPROCESSRÄTTVittna08/09/2018

Måste min dotter vittna?

Min dotter som är 14 år och bor växelvis/delad vårdnad mellan mig och hennes pappa har blivit ombedd att sitta i förhör/vittna. Det gäller hennes styvsyster hos pappan som blivit utsatt för övergrepp av en pojkvän. Jag vill inte att hon ska bli inblandad/vittna. Jag och pappan är alltså inte överens, vad gäller.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör två olika rättsområde, å ena sidan er vårdnad vilket är familjerätt, men å andra sidan vittnesskyldigheten vilket är straffrätt.

Vittnesplikt

I Sverige har vi vittnesplikt, vilket innebär att man är skyldig att vittna om man blir kallad att infinna sig vid ett vittnesförhör. Vittnesplikten har vissa undantag, men underåriga är inte ett sådant per automatik. Möjligheten för en minderårig att vittna är om domstolen befriar den minderåriga från vittnesplikten, vilken kan göras om man befarar att personen, på grund av sin ringa ålder skulle ta skada av att vittna. Ni som vårdnadshavare skulle här kunna vittna om hur ni upplever att barnet kommer ta skada av att vittne, men domstolen tar ingen hänsyn till er vilja/tillmötesgående kring om ert barn skulle vittna.( 36 kap. 4 § Rättegångsbalken)

Om hon inte vittnar då?

Ja, först och främst kan det vara bra att veta att hon inte behöver erlägga någon vittnesed p.g.a. sin ålder (36 kap. 13 § Rättegångsbalken). Och hon får inget straff om hon inte infinner sig när hon blivit kallad. Däremot bör inte vittnesplikten ignoreras av minderåriga, polisen kan "tvinga" henne infinna sig genom polisförsorg (36 kap. 20-22 §§ Rättegångsbalken)

Sammanfattning

Er dotter omfattas av vittnesplikten och bör vittna om hon kallats. Hon riskerar inga straff om hon inte gör det men kan riskera att hämtas av polis om hennes vittnesutsaga är så pass viktig för målet. Vårdnaden har i detta fall ingen påverkan på ämnet. Man kan säga att straffrättens behov av vittnen "trumfar" vårdnadshavarens bestämmanderätt. Det viktiga i denna situationen är helt klart ert barn. Om hon riskerar att fara illa av att vittna kan en domstol befria henne från vittnesplikten, men om det inte finns risk för någon direkt fara eller att hon skulle ta skada av att vittna så bör hon vittna om hon kallats. Notera att domstolen ska kalla henne, inte pappan. Det ni kan göra för att det ska bli så lindrigt och odramatiskt som möjligt för er dotter är att prata med polisen/åklagaren och göra henne/honom medveten om dotterns oro kring att vittna, samt att prata med henne och förbereda henne på att det inte är något läskigt utan att hon bara ska svara på frågorna utifrån vad hon minns och kan berätta. Kan hon inte berätta är det okej, men om hon kan så är det också okej. Försök att få henne bekväm i situationen. Tyvärr har vi alla vittnesplikt, och det kan få konsekvenser att inte medverka. En minderårig behöver inte vårdnadshavarnas samtycke för att vittna.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare