FrågaFAMILJERÄTTAdoption27/10/2020

Måste min pappa berätta om han adopterar någon?

Hej jag är ensambarn dvs har inga biologiska syskon . Min mor o far är skilda sedan länge och de träffat nya sedan länge.

Jag själv blir 50 år i sommar .

Idag fick jag veta att min far adopterat hans kvinnas 33 åriga dotter genom en händelse att jag ringde upp honom . Dvs han ringde inte mig för att berätta utan lite i och under vårt samtal säger han " du har fått en lillasyster ".

Ingen antydan eller information har lämnats mig.

Och nu gällande arv mm så är ju jag inte det " ända barnet"

Min fråga är om min far var skyldig att på något sätt informera mig om detta innan ?

Adoptionen är klar o juridisk klar papper och allt för ca 2-3 v sedan fick jag veta idag .

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns det möjlighet till både adoption av barn och adoption av vuxen. Den som har fyllt 18 år får endast adopteras om det finns särskild anledning till adoption med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera. Man bedömer även om adoptionen i övrigt är lämplig (4 kap. 4 § föräldrabalken). Rättsverkningarna av en adoption är bland annat att den som adopterats ses som barn till adoptanten och inte till sina tidigare föräldrar och får därmed arvsrätt från adoptanten och inte sina biologiska föräldrar (4 kap. 21 § föräldrabalken). Om en make adopterar sin makes barn ses dock barnet som makarnas gemensamma barn (4 kap. 6 § föräldrabalken).

Även om en adoption påverkar mångas familjeförhållanden finns det ingen informationsskyldighet från din pappa gentemot dig. Vid adoptionen krävs samtycke från adoptanten och den som adoptanten vill adoptera, och man beaktar även vad maken anser om adoptionen. Din pappa har dock inte varit skyldig att lämna information till dig om adoptionen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare