Måste tandläkare be om samtycke för att utföra tandvård?

Får tandläkare slipa patienters tänder hur de vill om inte patienten samtycker till det eller ens märker det? Begår de något fel då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Regler om samtycke till tandvård

Var och en är mot det allmänna skyddad mot påtvingade kroppsliga ingrepp (2 kap. 6 § regeringsformen). Undantag får göras om det har lagstöd och anses proportionerligt och nödvändigt. (2 kap. 20-21 § regeringsformen) Tandvård ska bedrivas så att god vård uppnås, och i det ingår också patientens självbestämmande och integritet. Tandvård ska så långt det går utformas i samråd med patienten. (3-3a § tandvårdslagen) En tandläkare är alltså skyldig att berätta vad hen tänkt göra och patienten ska ge sitt samtycke till behandlingen.

Om du är missnöjd med din tandvård

Det första steget är att kontakta den mottagning där du varit och framföra ditt klagomål. Mottagningen ska utreda vad som hänt. Det kan vara bra om att be om ett skriftligt svar. Om du inte kan få svar inom 4 veckor ska mottagningen meddela dig detta. Vill då gå vidare med ditt klagomål efter att du fått ett svar av mottagningen kan du kontakta patientnämnden i din region eller inspektionen för vård och omsorg.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare