Måste vi ha ett samboavtal för att skuldebrevet ska gälla?

Hej,

Jag och min sambo har köpt en bostadsrätt som vi äger 50% var. Jag har gått in med mer i kontantinsats och därför ska vi skriva ett skuldbrev, måste vi ha ett samboavtal för att det ska gälla?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skuldebrevet är förvisso giltigt även om ni inte har ett samboavtal, MEN i praktiken blir skuldebrevet helt verkningslöst utan ett samboavtal.

Anledningen till detta är att er gemensamma bostad ses som samboegendom. Samboegendom är sådan egendom som ska delas lika er emellan vid en eventuell separation. Skulder som kan hänföras till samboegendomen ska vid en bodelning dras av mot den sambons del av samboegendomen (13 § Sambolagen). Innebörden av detta blir i praktiken att din sambo vid en bodelning skulle bidra med sin samboegendom MINUS skulden hen har till dig.

Skulder som kan hänföras till enskild egendom dras däremot inte av mot samboegendomen. Finns ett samboavtal som konstaterar att bostaden är enskild egendom så kan skulden inte längre dras av mot samboegendomen därför att den inte kan hänföras till någon sådan.

Ett gott råd är att se till att både skuldebrevet och samboavtalet blir upprättade på ett tydligt och korrekt sätt. Korrekt upprättade avtal och handlingar kan spara er mycket energi, tid och pengar i möjliga framtida skeenden. Vill ni ta hjälp av Lawlines avtalstjänster vid upprättandet av dessa handlingar så hittar ni mer information om det här.

Jag önskar er allt gott med er nya gemensamma bostad.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare