FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag17/05/2019

Måste vi ta ut lön i vårt aktiebolag?

Kan jag och den jag startat aktiebolag med jobba i företaget och tjäna pengar till företaget utan att ta ut lön?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du äger ett aktiebolag som du även arbetar i (dvs. att du är anställd av aktiebolaget) finns det inget krav att du tar ut lön. Det är inte ovanligt när man startat ett nytt företag att det dröjer innan det finns utrymme att ta ut lön. Skälen kan variera; utgifterna kan vara så stora att det inte finns utrymme att ta ut lön, man kan (till viss del) välja att ta ut en utdelning istället samt man kanske hellre vill att kapitalet ligger kvar i bolaget än att man tar ut det.

Svaret på din fråga är således att ni kan arbeta i företaget utan att det finns något krav att ni tar ut lön.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare