Återgång till tjänst efter studieledighet

Hej jag är tjänstledig sedan September 2014 för att gå en tvåårig yrkesutbildning. Jag tar examen i Juni 2016 och har egentligen inte planer på att återgå till min tidigare arbetsplats då jag hoppas få jobb inom det jag utbildat mig till. Skulle jag däremot inte få jobb direkt blir jag utav ekonomiska skäl tvungen att ta tillbaka min tjänst. Dock har inga papper om tjänstledighet skrivits utan endast en muntlig överenskommelse (jag har mycket god relation till arbetsgivaren)

Nu till min fråga. När måste jag meddela om jag vill återgå till min tjänst om jag tar examen i Juni 2016?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om studieledighet hittar du i studieledighetslagen, som du hittar här.

När du avslutar din tjänstledighet har du rätt att återgå till anställningen med likvärdig ställning i förhållande till arbetsförhållande och arbetsvillkor som om du inte hade varit ledig, 9§ studieledighetslagen. Om du har tagit tjänstledigt just för de två åren som du ska studera behöver du inte informera om att du vill återgå i tjänst, utan då ska du återgå till din anställning då tjänstledigheten är slut. Om du däremot inte har uppgivit hur länge du ska vara studieledig har du rätt att återgå till arbetet då du avslutat utbildningen, då du har varit tjänstledig i mer än ett år kan arbetsgivaren skjuta upp detta en månad , 10§ studieledighetslagen.

Din situation kan även påverkas av regler i ditt anställningsavtal som kan ge dig större rättigheter än vad studieledighetslagen gör. Möjligtvis kan det även finnas regler i kollektivavtal som påverkar din situation.

Sammanfattningsvis har du alltså enligt studieledighetslagen rätt att återgå till din anställning och arbetsgivaren har då du varit studieledig i två år rätt att skjuta upp detta en månad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lisa AnderssonRådgivare