Medför ett oriktigt datum att testamentet blir ogiltigt?

Hej,

vad gäller om det står ett ogiltigt datum på ett testamente? Eftersom det inte är något krav behöver man inte skriva något vad jag har förstått. Men nu står datumet 200925, vilket inte har varit ännu, är testamentet ändå giltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Formkrav för testamente
För att ett testamente ska vara giltigt krävs det enligt 10 kap. 1 § ÄB att:
- Testamentet är skriftligt
- Testamentet bevittnas av två vittnen
- Testator ska skriva under testamentet
- De två vittnena ska styrka sitt bevittnande genom sina underskrifter
- Vittnena ska känna till att det är fråga om ett testamente

Så länge dessa krav är uppfyllda föreligger ett giltigt testamente. Datum uppställs inte som ett krav för testamentets giltighet, utan kan främst anges för att ge ledning vid eventuell bevisprövning, 10 kap. 2 § ÄB.

Förutsatt att formkraven är uppfyllda är alltså testamentet giltigt. Vid en eventuell klandertalan kan det felaktiga datumet dock eventuellt få betydelse vid en bevisprövning.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare