FrågaSKATTERÄTTAvdrag30/03/2021

Medges avdrag för dubbel bosättning när den tidigare bostaden hyrs ut i andra hand?

Angående Dubbel Bosättning. Jag har ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i Malmö och har sedan 6 månader flyttat till Stockholm för arbete där jag nu hyr en lägenhet i andra hand. Min lägenhet i Malmö hyr jag ut i andra hand men har fortfarande kvar förstahandskontraktet. Totalt sett har min boendekostnad ökat med cirka 9 000 kr / månad då lägenheten i Stockholm är mycket dyrare än lägenheten i Malmö. Får jag göra avdrag i deklarationen för denna ökade boende kostnad? Finns det något jag bör tänka på speciellt kring detta? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Dubbel bosättning

Beträffande dubbel bosättning, regleras det i 12 kap. 19-20 § inkomstskattelagen (1999:1229) (IL). En av flera förutsättningar för att kostnaden betingad av ökade levnadskostnader till följd av dubbelt boende ska vara avdragsgill, är att avståndet mellan bostadsorten och arbetsorten är längre än 50 kilometer. Sträckan Malmö till Stockholm överstiger 60 kilometer. En annan är att du måste ha behållit hyresrätten i Malmö. Huruvida du ska ha anses behållit bostaden i Malmö är en knepig fråga. Men enligt praxis och doktrin anses, i de fall ena bostaden hyrs ut, detta inte räknas som dubbel bosättning. Anledningen kan sammanfattas enligt följande. Dina ökade levnadskostnader har snarare samband med ditt nya jobb i Stockholm och de därtill rådande priserna för bostäder där än till följd av dubbelt boende, då du inte har kostnader för det tidigare boendet med anledning av andrahandskontraktet. Ditt nya boende i Stockholm föranleder alltså inte en kostnadsökning på grundval av dubbelt boende.

Någon annan avdragsgill grund?

Enbart det förhållandet att nya boendet är dyrare än det tidigare medför inte i sig någon grund till avdrag. Det föreligger ingen avdragsgill kostnad i förevarande situation, förutom för t.ex. arbetsresor till och från jobb enligt 12 kap. 1 § IL för de kostnader överstigande 11 000 kr, 12 kap. 2 § tredje stycket IL.

Kommentera gärna mitt svar om några oklarheter kvarstår eller om du har till svaret anknytande frågor.

Hälsningar,

Pontus FridénRådgivare