Mertid och övertid för deltidsanställd

Hej!

Jag har ett kontrakt på 5h/veckan men under julen vill gärna chefen att jag täcker upp luckor som finns i schemat, trots att jag redan har mina timmar schemalagda för december. Jag är väl inte skyldig att ta dessa luckor? Och kan chefen säga upp mig för jag inte vill jobba utöver mitt kontrakt, att jag är "inflexibel"?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline!

Jag antar att du är deltidsanställd, eftersom du jobbar 5h/vecka. De som är deltidsanställda arbetar efter de timmar som har angetts i kontraktet. Som deltidsanställd har du rätt att tacka nej till fler timmar än vad du är anställd på, utan att behöva ange skäl. Du kan dock tacka ja och dessa timmar räknas då som mertid (jfr 10 § arbetstidslagen). Att en deltidsanställd tackar nej till mertid är inte ett giltigt skäl till uppsägning.

En arbetsgivare har dock alltid rätt att under vissa förutsättningar beordra en anställd att jobba fler timmar. Sådan övertid kan beordras av arbetsgivaren i vissa särskilda fall och om du skulle vägra att jobba denna övertid skulle detta kunna betraktas som arbetsvägran. En sådan möjlighet att beordra övertid måste då antingen framgå av anställningsavtalet eller regleras av kollektivavtalet. Du måste därför kontrollera om det finns några regler om "mertid och övertid" i ditt anställningsavtal och i kollektivavtal (om sådan finns). Du måste alltså ta reda på: om arbetsgivaren skulle ha rätt att beordra dig att jobba fler timmar i vissa undantagsfall, samt vilka skäl som krävs för att arbetsgivaren ska kunna beordra en anställd att ta övertid.

Om det skulle vara så att inget tyder på att övertidsarbete förväntas av dig enligt anställningsavtalet/kollektivavtalet, är du inte skyldig att arbeta mer än de timmar som anges i ditt anställningsavtal.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare