Min chef ångrade sig om löneförhöjning

Hej

Hade lönesamtal i tisdags. Fick en höjning på 2000kr/mån. Några timmar senare ringer chefen och säger att han gjort bort sig och undrar om jag kan komma in på fredag och prata med honom igen. Kommer dit och han säger att han gjort fel och att min höjning blir på 1200kr/mån. Min fråga är. Får han göra så? Är det lagligt? Har tyvärr inga papper på detta utan allt är gjort muntligt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Chefen kan vara bunden av sitt löfte

I din situation gäller samma regler som generellt för avtal. Utgångspunkten är att din chef är bunden av det han lovat (1 kap. 1 § avtalslagen). När löftet är muntligt krävs dock att du svarade direkt vid lönesamtalet för att löftet ska vara bindande, om inte du och chefen kom överens om en annan acceptfrist (1 kap. 3 § andra stycket avtalslagen).

Chefen är bunden av ert avtal

Som jag förstår din fråga verkar det som att du och chefen kom överens om en ny lön vid lönesamtalet. Om ni kom överens där och då finns det ett avtal mellan er, som chefen är bunden av. I svensk rätt är det den som påstår att ett avtal finns som har bevisbördan för detta. Det kan vara svårt att bevisa att det finns ett avtal om det är muntligt och chefen påstår att det inte finns något avtal.

Sammanfattningsvis är chefen formellt bunden av en avtalad löneförhöjning. Om chefen vägrar betala lönen ni avtalat om kan det dock vara svårt för dig att visa att ni har ingått ett avtal.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare