Min far har gått bort – vad har jag som arvinge rätt till och vad har hans sambo rätt till?

Hejsan!

Min far gick nyligen bort och jag är det enda barnet (arvinge). Min avlidne far har dock en sambo sedan ca. 8 år tillbaka. Min far bodde i lägenhet med sin sambo, men ägde bil samt en 1/3 i en stuga ihop med sina syskon. Ena syskonet har dessutom fullmakt (begärt av sambon) för att hjälpa till med allt då hon (sambon) inte förstår alla juridiska termer på svenska.

Det jag kort och gott undrar är vad jag respektive hans sambo är berättigad till vid en bouppteckning, samt hur mycket insikt jag lär delge hans sambo/fullmaktsinnehavare när jag kontaktar t.ex. banker för att få ut alla uppgifter kring lån, krediter, försäkringar o.s.v.

Skriver och frågar då det finns risk för dispyt i denna situationen, men vill veta vilka lagliga grunder jag kan falla tillbaka på. Det som även ska noteras är att inget testamente har än så länge kunna hittas alls.

Kort sammanfattning: Vad har jag som ensam arvinge rätt till, och vad har hans sambo sedan 8 år rätt till i en sådan här situation.

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Sambons rätt

För att kunna svara på din fråga måste jag kort gå igenom hur Sambolagen (SamboL) fungerar, och vad det betyder för din situation.

När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen fördelas genom en bodelning (SamboL 8 §). När ena sambon avlider ses det som att samboförhållandet upphör (SamboL 2 §). Din fars sambo måste begära bodelning senast när bouppteckningen görs (SamboL 8 §). Det som ska ingå i bodelningen är samboegendomen, vilken är det som har köpts för att användas gemensamt under sambotiden exempelvis den gemensamma bostaden och de gemensamma möblerna (SamboL 3–4 § och 6 §). Din fars sambo har rätt att överta den gemensamma bostaden men måste ersätta dig för dess värde, eftersom du ärver din fars del. Bostaden kan även räknas av mot resten av sambons del i bodelningen (SamboL 22 §). Sambon får hälften av samboegendomen i bodelningen och eventuella skulder kan påverka det exakta resultatet. Utöver detta har sambon ingen rätt till insikt i bouppteckningen.

Sammanfattningsvis

Sambon saknar arvsrätt efter din far och har endast rätt till sin del av samboegendomen om det inte finns ett testamente.

Ditt arv

Du som ensam arvinge har rätt till hela din fars arv efter bodelning gjorts med sambon.

Om det blir svårt att komma överens om saker och ting så kan du kontakta våra jurister här.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare