FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott20/01/2021

Min granne har gjort en polisanmälan utan anledning - är det brottsligt?

Granne har gjort polisanmälan, orosanmälan påstår att jag är senil dement haft hjärnblödning stalkar vuxen dotter och sexuella ofredande. Socialtjänsten polisen har efter utredningar lagt ned anmälningar och skriftligen dokumenterats att fog ej funnits för anmälan. Kan Falsk tillvitelse gälla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Falsk angivelse och falsk tillvitelse

Om en person har polisanmält någon som var oskyldig och syftet med anmälan är att den oskyldiga personen ska dömas för brott så har personen gjort sig skyldig till falsk angivelse (15 kap. 6 § Brottsbalken).

Falsk tillvitelse aktualiseras i situationer som inte täcks av brottet falsk angivelse (15 kap. 7 § Brottsbalken). Brottet falsk tillvitelse omfattar situationer när en person, inför en myndighet, anger att någon annan gjort sig skyldig till brott eller på något annat sätt anger besvärande omständigheter som rör någon annan.

Vilka brott kan aktualiseras?

Din granne har gjort både en polisanmälan och en orosanmälan. Grannen har angett att du är dement, har haft hjärnblödningar, stalkar din dotter samt att du har begått brottet sexuellt ofredande. Att "stalka" en person skulle i svensk rätt kunna motsvara brottet olaga förföljelse (4 kap. 4b § Brottsbalken) och sexuellt ofredande är också kriminaliserat (6 kap. 10 § 2 st. Brottsbalken). Din granne har således gjort en polisanmälan där han eller hon pekar ut dig för att ha begått brott. Om syftet med polisanmälan var att du skulle dömas för brottet så kan din granne ha gjort sig skyldig till brottet falsk angivelse, om syftet inte var att du skulle dömas för brottet så kan fortfarande falsk tillvitelse aktualiseras.

Det är inte brottsligt att vara dement eller att få en hjärnblödning. Däremot så kan framförallt orosanmälan där det anges att du är dement, påverka ditt liv på ett omfattande sätt. Denna orosanmälan skulle därför kunna utgöra besvärande omständigheter för dig och därför eventuellt omfattas av brottet falsk tillvitelse.

Svaret på sin fråga är därför ja. Falsk angivelse och falsk tillvitelse kan aktualiseras i detta fall.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att kontakta Lawlines jurister (https://www.lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar.

Felicia HauzenbergerRådgivare