Min hund har skadat en grannes jacka, har jag rätt att få den skadade jackan då jag betalat ersättning för en ny?

Min hund har skadat en grannes jacka. Jag har betalat grannen för att hon ska köpa en ny. Har jag rätt att få den skadade jackan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Såsom jag tolkar din fråga, så undrar du om du har rätt att den jacka som din hund orsakat en skada på, eftersom du betalat hen ersättning för en ny jacka.

Vad jag förstår, har du betalat en ersättning (skadestånd) för jackan som blev skadad, vilket är helt riktigt. Som hundägare har man ett strikt ansvar och ska stå för de skador som hunden orsakar, vilket framgår av lag om tillsyn över hundar och katter (19 §). Att betala ett skadestånd betyder dock inte att det sker en övergång av äganderätten av den skadade saken, utan denna ägs fortfarande av den som lidit skadan. I ditt fall, så har du alltså inte rätt till din grannes skadade jacka, även om du betalat ersättning för en ny.

Svaret på din fråga är därmed nej, du har inte rätt till din grannes skadade jacka.

Jag hoppas att jag tolkat din fråga rätt, och att du har fått svar på din fråga. Har du fler funderingar är du alltid välkommen att ställa dessa till oss på Lawline!

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare