Min mamma styr och ställer, skadar mig psykiskt och försöker förstöra mitt äktenskap. Kan hon ha begått något brott?

Hej jag är en kvinna på 35 år har mamma som styr och ställer till det för mig hon försöker förstöra mitt äktenskap och hon skadar mig psykiskt jag har rätt att leva i vilket förhållande jag vill

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att din mamma styr och ställer till det för dig. Hon försöker förstöra ditt äktenskap och skadar dig psykiskt. Som du själv skriver är man vuxen när man är 35 år, och som vuxen är det man själv - och inte föräldrarna - som bestämmer vem man ska ha ett förhållande med.

Man kan konstatera att det är ett otrevligt beteende från din mammas sida. Men för att kunna ge ett definitivt svar på huruvida din mamma kan ha utsatt dig för något brott skulle jag behöva veta mer specifikt vad hon har gjort. Du skriver att din mamma har försökt förstöra ditt äktenskap. Om hon har gjort detta genom att sprida ut illasinnade rykten om dig och/eller din make/maka skulle det kunna röra sig om brottet förtal, se Brottsbalken 5 kap 1 § (här).

Ofredande

Jag funderar på om din mamma kan ha gjort sig skyldig till brottet ofredande, se Brottsbalken 4 kap 7 § (här). Ofredande innebär att man fysiskt antastar någon annan, eller utsätter personen för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. Exempel på ofredande är knuffar, telefonterror samt fönstertittande. Gärningen ska vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, vilket innebär att det är beteende som man typiskt sett blir störd eller känner sig kränkt av.

Om din mamma utsätter dig för telefonterror, eller styr och ställer trots att du försökt få henne att sluta, kan det röra sig om ofredande.

Eftersom du inte skriver så mycket detaljer om vad som har hänt och vad din mamma har gjort är det svårt att ge ett säkert svar.

Om du behöver ytterligare rådgivning rekommenderar jag att du ringer till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare