Min man står som ägare på en fastighet i Thailand, hur fördelas egendomen vid eventuell bodelning med anledning av hans frånfälle? Gäller svensk lag?

Hej.

Endast min man står som ägare på ett hus i Thailand.

Vilka regler gäller om han avlider?

Vi är gifta, svenska medborgare och har 2 barn.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din man avlider blir frågan vad som skall ske med hans fastighet i Thailand. Då ni är gifta ska bodelning ske, i enlighet med 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB i fortsättningen). Bodelning ska ske när ett äktenskap upplöses. Ett äktenskap upplöses när den ena maken avlider, se 1 kap. 5 § ÄktB.

Fastigheten din man äger i Thailand kommer att ingå i bodelningen, se 10 kap. 1 § ÄktB. All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods, vilket är vad som ingår i bodelningen.

Den svenska familjerättens tillämplighet kräver dock att svensk lag är tillämplig i ovan fall. Svensk lag kommer att vara tillämplig då båda makarna bor och lever i Sverige, och har Sverige som hemvist. Det finns ingen internationell anknytning mellan makarna i det här fallet.

Svensk lag kommer att tillämpas vid eventuell bodelning, varför din makes fastighet kommer att ingå i bodelningen då den utgör giftorättsgods (såvida den inte utgör enskild egendom).

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare