Min sambo begär betalning av våran insatslägenhet. Vad kan jag göra?

Hej mitt ex flyttade ut 2018 ur våran insatslägenhet.

När han flyttade ut gick vi till banken och gjorde så lånet börjar dras från mig. Jag har med mina föräldrar betalt totalt 375000:- men vi har ej skrivit papper på lägenheten och ej gjort någon adressändring. Men när man har sökt på nummerupplysning har han funnits på andra adresser. Nu vill han ha pengar för lägenheten.

Räcker det att bevisa att han flyttat ut med lånet som skrevs på mig? Andra adresser på nummerupplysning? Överföringar från mig och mina föräldrar till hans spelkonton, skulder mm. Har sms från han om att när han skrivit att jag får nycklarna när han fått dom sista pengarna för lägenheten.

Lawline svarar

Hejhej!

Samäganderätt
Om ni har betalat insatsen tillsammans och han står som hälften ägare för bostadsrätten så äger ni bostadsrätten med samäganderätt - oberoende av om endast du står på lånet eller inte. Det innebär att han har rätt till sin andel av bostadsrätten annars kan han tvångsförsälja lägenheten för att få ut sin andel, se 6§ samäganderättslagen. Han måste skriva under att han ger sin andel till dig för en specificerad summa för att ägarandelen ska gå över till dig och att du ska äga lägenheten 100%. Ni kan visserligen avtala om att de pengar som du och dina föräldrar har gett honom för hans skulder och spelkonton ska göra så att ni behöver betala honom mindre men det är tyvärr ingenting som han behöver gå med på. Det är inte nycklarna som är viktiga utan det är att han skriver över sin ägarandel till dig - detta kontrakt ska sedan skickas till bostadsrättsföreningen. Ta kontakt med din bostadsrättsförening för att få en sådant avtal.

Om han inte står som ägare
Är det på så vis att han inte står som ägare på lägenheten så har han ingen rätt att begära betalning för lägenheten. Visserligen kan man som sambo begära bodelning men endast under 1 år. Eftersom ni separerades 2018 så har det gått mer än 1 år och han har inte längre rätt att begära bodelning, se 8§ 2st sambolagen.

Har du några följdfrågor är du varmt välkommen att höra av dig till binh.tran@lawline.se.

Vänligen,

Binh TranRådgivare