Min sambo har slängt ut mig

Är sambo. Han har slängt ut mig från lägenheten. Har alla mina ägodelar där. Nu säger han att jag inte får komma in i lägenheten. Måste ju komma åt mina grejor. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Angående tillträde till bostaden: Om det är deras gemensamma bostad har din kompis tillträde. Om det däremot inte längre skulle vara deras gemensamma bostad och din kompis flyttat ut, kan den före detta sambon neka honom tillträde. Om din kompis då går in utan lov gör han sig skyldig till hemfridsbrott (4 kap 6§ brottsbalken). Hur kan man gå till väga för att få sina saker? Din kompis har givetvis rätt till de saker som är hans. Enklast är att han får dem i samförstånd med sin före detta sambo. Om det alternativet inte finns, går det att vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om handräckning. Se mer här (länk till Kronofogden https://www.kronofogden.se/Sarskildhandrackning.html.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Gabriella ZakoRådgivare