Min sons skadeståndsansvar för sakskador som uppkommer på skolan

Min son på 9år har sparkat en fotboll på en skolvägg där den sen har studsat på en lärares bil, vars framruta sprack. Vad gäller här? Bör inte skolan ansvara för detta, speciellt när det är en sådan tydlig olycka samt att det är orimligt att en bilruta går sönder på det viset, vart ligger bevisningsanvaret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det första jag kan råda dig att göra är att se om det finns något avtal mellan skolan och eleverna som reglerar elevens ansvar för skador som hen vållar. Om det inte finns ett sådant avtal får man kolla på vad skadeståndslagen[SkL] har att säga [1 kap. 1 § SkL].

Skadeståndsansvar enligt skadeståndslagen

Som huvudregel är den person som uppsåtligt eller oaktsamt vållat annan skada den som blir skadeståndsskyldig [2 kap. 1 § SkL]. Bestämmelsen innebär i princip att en person som orsakat en person-, sak-, eller ren förmögenhetsskada bär ansvaret för skadan även om hen inte avsiktligt menat att skada någon/något. Det är upp till den som påstås ha orsakat en skada att visa att hen inte gjort det. Även om personen i fråga inte lyckas visa att hen inte orsakat skadan har hen ändå en chans att inte ses som skadeståndsskyldig om hen kan visa att det inte finns något rimligt orsakssamband mellan den uppkomna skadan och handlingen [s.k. adekvat kausalitet]. När man talar om adekvat kausalitet brukar man mena att det finns adekvat kausalitet om det legat i farans riktning att skadan på bilen skulle uppstå av bollsparken.

För barn under 18 finns det en kompletterande bestämmelse som säger att barn under 18 år ansvarar så pass mycket som är rimligt med hänsyn till barnets ålder, utveckling, och hur allvarlig barnets agerande har varit. Till detta tas även viss hänsyn till om barnet är försäkrat och andra omständigheter som kan spela roll [2 kap. 4 § SkL].

I ditt fall skulle det innebära att man tar särskilt hänsyn till att din son enbart är nio år gammal och därmed inte har samma förstånd och erfarenhet som en vuxen, samt omständigheten att det möjligtvis inte låg i farans riktning att bilrutan skulle gå sönder på detta viset. I förarbeten till skadeståndslagen har man uttryckt att skador som uppkommer vid lek och sport inte nödvändigtvis ger skadeståndsansvar eftersom dessa rent generellt anses vara förknippade med vissa risker som man får räkna med.

Min slutgiltiga bedömning

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den information du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig gör jag en bedömning att din son kan bli skadeståndsansvarig för skadan på bilen och måste visa att det inte finns någon adekvat kausalitet mellan den uppkomna skadan och hans handling. Detta förutsätter dock att det inte finns något avtal mellan skolan och eleverna som reglerar skadeståndsansvaret. Kolla upp det i första hand!

När det gäller din sons skadeståndsansvar görs en helhetsbedömning utifrån flera olika faktorer och rent generellt behandlas skador som uppkommer vid sport och lek väldigt generöst från lagstiftarens sida till förmån för den som orsakat skadan. Eftersom ansvaret berör ett barn görs helhetsbedömningen av vad som är "skäligt", d.v.s vad som är rimligt att ett barn på nio år ska ansvara för.

Om det skulle vara så att din son ses som skadeståndsskyldig och ska ersätta skolan bör du kolla upp om du har en ansvarsförsäkring för din son som eventuellt kan täcka hela skadeståndsbeloppet.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare