Min svärmors man har gått bort, kan hans särkullbarn ärva från henne?

Hej

Min svärmors man gick bort förra året ca tre mån efter dog så min svärmor. De har skrivit både testamente och äktenskapsförord. Svärmors man har två barn, svärmor har 4 barn. Jag undrar hur man som särkull- barn kan ärva svärmor då hennes pengar är enskild egendom enligt äktenskapsförordet? Hur kan det räknas in i det som särkullbarnen ska få.? De ägde också en fastighet han 40 % och svärmor 60%, enligt vad vi kan om arv så borde väl svärmor ärva 50% av makens del alltså 20% och resten delar särkull barnen på?

Vi blir inte kloka på detta.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur din svärmors mans barn kan ärva från din svärmor när hennes pengar är enskild egendom enligt äktenskapsförordet. Jag utgår i mitt svar från att det inte finns några gemensamma bröstarvingar, utan endast särkullbarn. Vid en bortgång av en make kan den andra maken bestämma att bodelning inte ska ske, enligt 12:2 ÄB. Det betyder att varje make behåller sin andel av giftorättsgodset, utan att någon bodelning görs. Det innebär att din makes skulder avräknas från din makes giftorättsgods. Om den överlevande maken inte åberopar denna regel kommer en bodelning att ske enligt 23:1 ÄB där andelarna delas upp och respektive skulder avräknas från respektive giftorättsgods enligt 11:2 ÄktB. Jag utgår i min svar från att bodelning har skett.

Din svärmors mans barn, som är särkullbarn i giftermålet, kan enbart ärva från din svärmor i egenskap av efterarv, om de har avstått från sitt rätt till arv till förmån för efterlevande make enligt 3:9 ÄB. När en make dör kan särkullbarn välja att ta ut sitt arv direkt eller avstå från sitt arv till förmån för efterlevande make, vilket innebär att din svärmor behåller makens pengar med fri förfoganderätt och särkullbarnen har rätt till en kvotdel av hennes tillgångar som efterarv. För att särkullbarnen ska ha ett anspråk på din svärmors tillgångar så måste de alltså ha avstått från att ta ut sitt arv direkt i enlighet med 3:9 ÄB. Annars har inte särkullbarnen någon rätt till hennes tillgångar. Det spelar således ingen roll att det är enskild egendom då särkullbarnen har rätt till en kvotdel av hennes egendom. Jag kan, av informationen i frågan, inte dra några slutsatser om hur stor den kvotdelen är.

Vad gäller fastigheten så kan inte din svärmor ärva från hennes make då det inte finns några gemensamma bröstarvingar. Iställer går den delen till hans särkullbarn. För att makar ska kunna ärva varandra krävs det att det finns gemensamma bröstarvingar. Detta svar utgår även från att testamentet och äktenskapsförordet inte säger annorlunda. Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare