Min vän blir krävd på pengar på felaktig grund - vad kan vi göra för att bevisa att vännen inte ska betala?

En vän är utsatt för följande, hen sålde en bil och hen's ex var med vid tillfället och av praktiska skäl så sattes likvid in på ex konto för att sedan föras över till vännen, detta är föregående år. nu har hens ex blivit stämd där exet kräver återbetalning av dessa pengar som ex hävdar är ett personligt lån. Fast det var ju aldrig ex pengar till en början. Hur ska man lösa detta ?. Som jag ser det så kanske man måste leta rätt på köpare av bil som kan vittna om att samma summa sattes in på ex konto avseende köp av vännens bil som stod på henne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag hängde med i svängarna så har din väns ex alltså stämt din vän på pengarna från försäljningen av bilen, men hävdat att grunden är att din vän lånat pengarna och alltså är återbetalningsskyldig. Det viktiga i den här situationen, precis som du redan insett själv, är att tänka på bevisläget.

Bevisbördan påverkar vem som faktiskt måste bevisa något

Först och främst måste din väns ex kunna bevisa sitt krav och att det faktiskt finns en skuld. Man brukar tala om bevisbördan i en tvist, alltså vems ansvar det är att bevisa att något har eller inte har hänt. Bevisbördan kan vara olika och det finns alltid viss osäkerhet, men vanligtvis ska man inte behöva bevisa att något inte har hänt. Det betyder alltså att din vän i första hand inte behöver bevisa att hen inte har lånat pengar. Istället är det exets ansvar att bevisa att vännen ska betala tillbaka ett lån.

Eftersom det faktiskt inte har funnits något avtal om ett privatlån mellan din vän och hens ex, så borde det rimligtvis inte finnas något bevis för att det har hänt. Så länge din vän fortsätter hävda att det inte finns någon skuld att betala tillbaka på och exet inte kan bevisa att återbetalningsskyldigheten finns, så borde din vän inte bli skyldig att betala något om frågan går upp till domstol.

Alltid bra att kunna bekräfta sin berättelse med bevis

Däremot är frågan om bevisbördan och hur mycket som krävs för att bevisbördan ska skifta alltid osäker. Jag vet inte heller om exet har något som kan användas för att få en domstol att tro att det finns en skuld. Därför är det självklart bra om din vän kan hitta bevis för det hen själv hävdar. Det är bra om din vän har ett skriftligt köpeavtal för bilen där det står att köpet är mellan hen och köparen och att summan stämmer överens med summan som exet kräver. Kan vännen få kontakt med köparen av bilen som kan berätta hur köpet gick till så är det så klart också bra.

Sammanfattningsvis är första steget för din vän helt enkelt att tydligt meddela att det inte rör sig om ett privatlån, utan att pengarna tillfälligt sattes in på exets konto i samband med ett bilköp. Din vän kommer sannolikt inte behöva bevisa att det inte varit fråga om ett lån, så länge exet inte kan ge något konkret bevis på att det rörde sig om ett lån. Den som hävdar att det finns en skuld måste kunna bevisa det. Skulle exet ha något som hen kan använda som bevis så är det bra om din vän kan styrka sin historia med bevis. Till exempel är det bra om din vän kan hitta köpeavtalet för bilköpet. Finns det inget avtal kan det vara bra om din vän kan få stöd för det hen hävdar av bilköparen.

Nu vet jag inte hur långt det har gått i din väns fall, men om hen hamnar i en domstolsprocess och är osäker på hur hen ska göra kan det vara bra att ta hjälp av en jurist. Hen är i så fall välkommen att kontakta våra jurister och boka tid för ett möte.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare