FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/12/2020

Minderåriga med smällare

Hej! Om en fjortonåring påträffas inneha ett flertal smällare i sitt skåp i skolan för att sedan sälja vidare, vad blir konsekvenserna?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Hantering av fyrverkerier regleras i lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE) samt i förordningen om brandfarliga och explosiva varor (FBE).

Huvudregeln är att det är olagligt att hantera och inneha fyrverkerier om man är under 18 år (15 § LBE och 7 § FBE). Åldersgränsen för att köpa, inneha och använda fyrverkerier är således 18 år. Orsaken till detta är att statistiken har visat på att de flesta olyckorna och skadorna med fyrverkerier har berört och orsakats av ungdomar under 18 år.

Det finns krav på den som säljer fyrverkerier, att kolla så att köparen är myndig (över 18 år). Den som har sålt en sådan vara till en minderårig kan straffas med böter eller fängelse (28 § LBE). Även föräldrarna till dem som är underåriga och innehar eller använder fyrverkerier kan ställas till svars och tilldelas böter eller fängelse, om de då har köpt fyrverkerier till sina minderåriga barn.

Det är däremot inte straffbart för en minderårig att inneha fyrverkerier. Brottet begås av den som har gett eller sålt den minderåriga med fyrverkerier. Du, som minderårig kan därmed inte få något brottsligt straff för denna situation.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare