FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt07/12/2014

Minska betald reavinstskatt

2009 sålde vi vårt radhus och betalade reavinstbeskattning. Vi flyttade till hyresrätt. 2012 köpte vi en bostadsrätt och undrar om vi på något sätt har möjlighet att minska reavinstbeskattningen som vi betalat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid försäljning av bostad finns en möjlighet till s k uppskov med reavinstskatten om man samtidigt förvärvar en ny bostad. Det innebär att man "skjuter upp" skatten till den framtida försäljningen av den nyköpta bostaden (se 47 kap. inkomstskattelagen). Denna möjlighet gäller dock enbart under förutsättningen att ersättningsbostaden förvärvas senast året efter det år då ursprungsbostaden såldes. I ert fall krävs således att den nya bostadsrätten hade införskaffats senast år 2010. Då så inte var fallet finns ingen möjlighet till uppskov.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny.

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare