Missade att scanna varor, kan det utgöra ett brott?

Jag och min tvååring var och handlade med självscanning och när jag skulle betala blev det en delavstämning. I samma sekund som skärmen lös rött kom jag på att jag glömt scanna för min dricka vilket jag säger till om. Det blir då en helavstämning och jag fick följa med till en kassa. Innan jag ställer mig i kön ringer jag min sambo för att dubbelkolla om det var något mer jag skulle handla då jag ändå måste packa upp hela kundvagnen. Jag hade bla. missat smör och frågar om jag kan springa in och hämta det innan helavstämningen vilket inte går. Jag genomför avstämningen och då visar det sig att 9 varor inte har skannats vilket gör mig chockad. Kassörskan säger att det är många varor som inte är scannade varpå jag förklarar att det verkligen varit min avsikt och frågar om det är scannern som inte blippat när jag tryckt mot streckkoden? Kassörskan säger att det är viktigt att vara noga med att dubbelkolla så alla varor kommit i. Jag betalar såklart alla mina varor och går därifrån. Jag går ut till bilen, lämnar mina varor och går in igen för att handla smör som jag glömmt och känner hur uttittad jag blir av personalen vid kassan, vilket var så pinsamt. Har aldrig varit med om något liknande och är nu livrädd att dom tror jag hade som avsikt att stjäla varorna vilket jag verkligen inte hade. Jag kommer aldrig mer använda scanning igen utan kommer efter detta bara använda kassan. Kan en polisanmälan ha gjorts och vad kan jag vänta mig av detta? Kan inte tänka på något annat.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är osannolikt, men inte omöjligt att en polisanmälan har gjorts. Att någon missar varor i självscanningen i mataffärer är relativt vanligt, och leder oftast inte till en polisanmälan från butiken. Det är emellertid självklart möjligt att butiken ändå polisanmäler. Även om en anmälan har gjorts har du emellertid antagligen ingenting att oroa dig för.

En förundersökning kanske inte ens inleds

Om en anmälan görs, ska en förundersökning inledas om det finns skäl att anta att ett brott begåtts (23 kap. 1 § rättegångsbalken). Det är ett relativt lågt ställt krav, men det krävs alltså ändå en viss grad av sannolikhet att det faktiskt skett ett brott.

Eftersom butiken ingrep innan du fick med dig sakerna kan de inte hävda att fullbordad stöld begåtts, utan brottet i fråga i ditt fall skulle istället vara försök till stöld (8 kap. 1 och 12 §, samt 23 kap. 1 § brottsbalken). Beroende på värdet av de oscannade varorna kan det vara så att gärningen, om den fullbordats, inte anses tillräckligt allvarlig för att räknas som stöld, utan skulle istället utgöra ringa stöld (8 kap. 2 §). Försök till ringa stöld är inte kriminaliserat, till skillnad från försök till stöld, och utgör därför inget brott (8 kap. 12 §). Högsta domstolen har dragit gränsen mellan stöld och ringa stöld vid 1250 kr (NJA 2019 s. 951).

Om det totala värdet av de oscannade varorna var 1250 kr eller mindre skulle det alltså utgöra försök till ringa stöld, vilket inte är ett brott. Om värdet av varorna i så fall står klart för den som har att besluta om inledande av förundersökning (vanligen Polismyndigheten eller åklagaren, 23 kap. 3 § rättegångsbalken), finns således inte anledning att anta att något brott har begåtts, och förundersökning ska inte inledas.

Även om en förundersökning inleds, lär du inte riskera att bli dömd

Det är omöjligt för oss att säga med total säkerhet, men det skulle vara svårt att bevisa att du begått brottet försök till stöld. Det krävs nämligen att man haft uppsåt att begå brottet, för att det ska utgöra brott (1 kap. 2 § första stycket, och 8 kap. 2 och 12 § brottsbalken). Eftersom du inte hade för avsikt att inte scanna varorna, utan endast missade att scanna dem av misstag, har du objektivt sett inte begått något brott i och med händelsen.

Under förundersökningen så ska det utredas om det finns tillräckligt med bevisning mot en gärningsperson för att åklagaren ska kunna väcka åtal (23 kap. 2 § rättegångsbalken). Förundersökningen ska läggas ner om det inte längre finns anledning till en förundersökning, såsom om gärningen visat sig inte vara brottslig (som ovan) eller om tillräcklig bevisning inte kan frambringas för att styrka brott (23 kap. 4 § andra stycket). Det är alltså mycket möjligt att förundersökningen läggs ner, om den ens inleds.

Om åklagaren trots allt skulle väcka åtal så behöver åklagaren bevisa att du haft uppsåt att stjäla. För att du ska kunna bli fälld för brottet behöver det vara bevisat så pass att det anses ställt utom rimligt tvivel att du hade uppsåt. Det lär inte gå att komma ifrån att du mycket möjligt var distraherad eller stressad av att handla ensam med ditt småbarn, och att du därför av oaktsamhet missade att scanna varorna.

Jag tror därför att du inte behöver oroa dig. Bra att veta är att de behöver informera dig i samband med förhör om du skulle bli faktiskt misstänkt för brottet (23 kap. 18 §).

Lycka till, och tveka inte att återkomma med en ny fråga om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare