Misstagsbetalning och rättegångskostnader

Jag råkade skicka 1000 kr till okänd person. Dennas kontonummer var registrerat som om min dotters konto, fast kontonumret var helt annerlunda och jag inte kände till. Banken försöker att kontakta personen, men har inte lyckats än. Om hen inte vill skicka 1000 kr tillbaka till mig, tänker jag att starta rättgång. Hur mycket kostar det att starta rättgång utöver avrode till ombud? Hur sannolikt är det att jag vinner? Är banken skyldig att lämna uppgifter om vem som har fått mina pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Misstagsbetalningar

I fråga om misstagsbetalning finns en princip inom juridiken som kallas för condictio indebiti som innebär att misstagsbetalningar ska återgå. Detta är huvudregeln, men undantag görs ifall mottagaren mottagit betalningen i god tro och mottagaren inrättat sig efter betalningen.

Att mottagaren är i god tro innebär att mottagaren inte förstått eller inte borde förstått att denne inte hade rätt till pengarna som felaktigt utbetalats. I praxis har här konstaterats att tiden för reklamation från betalarens sida spelar viss roll eftersom ju längre tid betalaren dröjer med återkrav, desto större skäl har mottagaren att tro att betalningen är definitiv (se t.ex. NJA 2011 s.739). Här kan även beloppet av misstagsbetalningen spelar roll. Ett litet belopp bör kanske inte i lika stor grad ifrågasättas som ett stort belopp. Här bör även vägas in ifall någon av parterna kan anses ha större möjlighet att överblicka och bedöma de förhållanden som inverkat på betalningen. Att mottagaren inrättat sig efter betalningen innebär att denne har konsumerat pengarna, eller andra medel på grund av att utbetalningen skett. Detta sker t.ex. om mottagaren spenderat mer pengar än vad denne annars skulle gjort på grund av utbetalningen.

Eftersom den person som du gjort utbetalningen till är en okänd person, borde denna person inte anses ha förväntat sig att betalningen skulle komma till dennes konto. Det jag också tycker talar till din fördel är att ni är två privatpersoner och att det därmed inte är någon av er som kan anses vara överordnad den andre. Jämför till exempel en arbetsgivare som betalat ut lite för mycket i lön, det är i ett sådant fall enklare att hävda att personen är i god tro eftersom denne då förväntar sig en löneutbetalning. I ett sådant fall har även arbetsgivaren det enklare att överblicka de förhållanden som inverkat på betalningen. Det som eventuellt skulle kunna tala till din nackdel är att beloppet inte är särskilt högt och att det därmed enkelt inte skulle märkas av. Jag skulle dock ändå göra bedömningen att personen som mottagit dina pengar bör ha insett att ett misstag skett och därmed är i ond tro. Du borde därmed kunna ha rätt att få tillbaka pengarna.

Kostnader för ett tvistemål

För ett mål som rör ett krav under ett halvt prisbasbelopp (22 750 kr för 2018) är ansökningsavgiften till tingsrätten 900 kronor. Vad rättegången kostar i övrigt beror på omständigheter i de enskilda fallen. Hur lång processen kommer bli, hur mycket arvode ombudet kommer ta, hur lång resa du har till domstolen samt hur tvisten går är sådana faktorer som påverkar kostnaderna. I Sverige gäller en rättsprincip som innebär att den som förlorar tvisten betalar rättegångskostnaderna, för både sig själv och motparten (18 kap 1 § rättegångsbalken). Om ena parten vinner en del av målet och den andra parten vinner den andra delen av målet, fördelas kostnaderna mellan parterna (18 kap. 14 § rättegångsbalken).

En rättegångsprocess kan bli lång och därmed mycket kostsam, både vad gäller pengar men också tid. Jag skulle råda dig att kontakta den som du råkat betala ut pengarna till och komma överens om hur ni ska lösa situationen. Det är nog vad som är mest fördelaktigt för er båda. Banken har ingen lagstadgad skyldighet att lämna ut uppgifterna om personen, men du kan såklart fråga dem om det är möjligt för dem att ge dig uppgifterna så du kan komma i kontakt med den som mottagit betalningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare