Missnöjd med tatuering- vilka krav kan man ställa på tatueraren?

Hej!

Jag undrar hur det funkar när man tatuerat sig på en tatueringsstudio men blivit såpass missnöjd så tatueringen måste tas bort. Vem ska stå för kostnaden? Tatueraren har vetskap om att det blivit fel men har inget intresse av att åtgärda. Om jag tar bort tatueringen, kan jag be den kliniken som gör behandlingen att skicka fakturan till tatueraren?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har funderingar kring vem som ska stå för avhjälpandet av tatueringen. Eftersom du beskriver att du tatuerat dig hos en tatueringsstudio är tatueraren att likställas med en näringsidkare och du att likställas med en konsument varför Konsumenttjänstlagen (KTjL) är tillämplig, 1 § KTjL ihop med 1a § KTjL.

Tatuerarens skyldigheter vid utförandet av tjänst

Tatueringsstudion som utförde tatueringen har en skyldighet att utföra tjänsten fackmässigt och utefter din vilja och önskemål. Vidare har tatueraren också en skyldighet att så långt som möjligt i diskutera hur tatueringen ska bli i samråd med dig, 4 § KTjL. Av den informationen du ger mig är det svårt för mig att uttala mig om tatueraren kan anses ha följt dessa skyldigheter eller inte vid utförandet av tatueringen. Vad som anses som fackmässigt utfört bestäms nämnligen utifrån bransch. Men eftersom jag utgår från att du och tatueraren gemensamt planerat och diskuterat hur tatueringen skulle se ut samt att du förmodligen uppvisat referensbilder osv så är det troligt att tatueraren fått en klar uppfattning om din vision med tatueringen. Därför borde det inte varit några större problem för tatueraren att påtala och diskutera eventuella skillnader som skulle uppstå i den tatuering som utfördes jämfört med målbilden för tatueringen. Vidare beskriver du också att tatueraren är "medveten om felet" vilket även det talar för att tatueraren inte utfört tatueringen fackmässigt eller utefter dina önskemål.

Om så skulle vara fallet, alltså att tatueraren haft en klar bild om din vision med tatueringen men inte följt dina instruktioner och inte heller diskuterat med dig om skillnaderna som skulle uppstå mellan resultatet och visionen kan tatueringen anses vara "fel i vara" i enlighet med 9 § KtjL.

Dina rättigheter i det fall tatueringen kan anses ha utförts felaktigt

Om tjänsten kan anses ha utförts felaktigt innebär detta att du har rätt att hålla inne betalning, kräva att felet ska avhjälpas, prisavdrag eller häva avtalet 16 § KTjL. För att du ska kunna gå vidare med ärendet krävs det att du reklamerar tjänsten men eftersom du beskriver att tatueraren redan är medveten om felet innebär detta att du i praktiken redan har reklamerat felet varpå detta krav inte utgör något hinder för dig, 17 § KTjL.

Som jag ser det är det bästa alternativet för dig att tatueraren avhjälper felet, dvs. att tatueraren åtgärdar problemet genom att boka in en ny tatueringstid där hen rättar till misstagen. Tatueraren kan endast neka detta alternativ om det skulle medföra stora olägenheter eller kostnader som anses oskäliga i relation till felets betydelse för dig som konsument, 20 § KtjL. Det är inte troligt att ett sådant påstående från tatueraren hade funnit vinning.

I det fall du inte känner att avhjälpa felet duger som alternativ, du vill helt enkelt bara få bort tatueringen, kan du kräva prisavdrag för tatueringen, se 16 § KTjL ihop med 21-22 §§ KTjL. Oavsett om du väljer avhjälpande eller prisavdrag kan du alltid välja att också kräva ersättning för felet, 16 § KTjL ihop med 31 § KTjL.

Vad ska du göra nu?

Som tidigare nämnt är det svårt för mig att utifrån den korta informationen du givit att uttala mig kring om tatueraren kan anses ha följt sina skyldigheter enligt 4 § KtjL eller inte när hen utförde tatueringen. Att tatueringen inte blev som du tänkt dig räcker inte. Eftersom du dock beskriver att tatueraren är medveten om felet utgår jag från att tatueraren fått en klar bild om din vision med tatueringen men ändå inte utfört tatueringen i enlighet med denna vision. Jag utgår också från att hen inte heller samrådigt med dig om eventuella skillnader i resultatet. Om så är fallet , dvs det föreligger ett fel, föreslår jag följande tillvägagångssätt.

Först och främst ska du återigen prata med tatueraren. Berätta att du känner till dina rättigheter enligt konsumenttjänstlagen samt att du har vetskap om att lagen är till för att skydda konsumenter som dig från att utsättas för övertramp. Berätta att du har rätt att få felet avhjälpt/ eller prisavdrag samt att du har rätt att få ersättning för felet. I det fall att du och tatueraren ändå inte kommer överens föreslår jag att du (kostnadsfritt) anmäler händelsen till ARN. ARN står för allmänna reklamationsnämnden. De kan pröva om du lyckats visa att tatueringen inte är fackmässigt gjord, samt i sådana fall rekommendera en lösning av tvisten.

Det jag starkt avråder dig till är att först vända dig till en klinik och ta bort tatueringen för att sedan gå vidare med ärendet hos tatueringsstudion i hopp om att de ska betala. Red ut situationen med tatueringsstudion först.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare