FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/03/2020

Misstanke om rattfylla efter att ha skottat ut sin egen bil med avsikt att någon annan skulle köra den

Hej, har blivit tagen för misstänkt grov rattfylla.

Händelsen:

Jag står och försöker skotta fram min egen bil som står inkörd i en snödriva när första personen kommer till platsen. När polisen kommer till platsen så står jag ute på vägen och talar i telefonen, medans bilen är avstängd. Nyckeln till bilen har den första personen som kom till platsen tagit, för att sedan kunna flytta på den. Polisen har då tagit mig för grov rattfylla och även omhändertagit mitt körkort fast jag nekat till brott. Gjordes aldrig något utandningsprov på platsen utan jag fick åka direkt till sjukhuset och ta blodprov.

Vad är sannolikheten att jag kommer bli dömd för denna händelse?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är möjligt att jag kan ha missförstått händelseförloppet men som jag uppfattar din fråga har du försökt skotta fram din bil ur en snödriva och en annan person kom till platsen, som var den som skulle flytta på bilen och även vid händelsen hade nyckeln till bilen, när polis kom till platsen. Ändå är du misstänkt för grovt rattfylleri trots att du inte kört bilen.

Den som kör bil med alkohol i blodet gör sig skyldig till rattfylleri

Den som för ett motordrivet fordon efter att ha intagit alkohol och har en alkoholkoncentration, under eller efter färden, som uppgår till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milliliter per gram i utandningsluften gör sig skyldig till grovt rattfylleri (4 § trafikbrottslagen och 4 a § trafikbrottslagen).

För att du ska dömas till ansvar krävs hög bevisning på att du har kört bilen

En förutsättning för att du ska kunna dömas för brottet är alltså att du har kört bilen med alkohol i blodet. Att enbart skotta ut sin bil från en snödriva är förstås inte olagligt och det är inte olagligt att be någon annan flytta på ens bil om man är alkoholpåverkad.

Att du har kört bilen är något som måste bevisas, i så hög grad att det är ställt utom rimligt tvivel att så är fallet. Att du inte blev "tagen på bar gärning" för att ha kört bilen påverkad, utgör i sig inget hinder mot att du ändå kan fällas till ansvar, även om det är svårare att bevisa din skuld. Att du inte fick lämna utandningsprov på plats, utan i stället ett blodprov senare utgör inte heller i sig ett hinder.

Det krävs dock att det finns sådan bevisning som talar starkt för att du faktiskt har kört bilen. Det ankommer på en åklagare att föra bevisning och det är inte din uppgift att bevisa din oskuld. Bevisningen utgörs i sådant fall av polisens och andra vittnens utsagor, samt andra omständigheter som kan vara av betydelse kring händelsen. Att det exempelvis fanns en annan person på platsen, som dessutom bar nyckeln på sig för att flytta den, att bilen var avstängd och att du inte satt i den, när polisen kom till platsen, talar starkt för att du inte har gjort dig skyldig till något brott.

Sammanfattning

Har du inte kört bilen har du förstås inte gjort dig skyldig till något brott även om du var alkoholpåverkad.

Jag är inte helt insatt i fallet, så det är svårt för mig att med säkerhet uttala vad som kommer att bli utgången i målet, men omständigheterna, som du beskriver dem, talar starkt för att det inte finns tillräcklig bevisning för att du skulle kunna fällas till ansvar. Sammantaget bedömer jag risken för att du skulle fällas för brottet som liten.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare