Misstänker hög hyra vid andrahandsuthyrning

Hej!

Jag är påväg att hyra en bostadsrätt i andrahand.

Jag är osäker på om hyresvärden kräver för hög hyra.

Lägenheten är i Malmö, Värnhem. Den är 46 kvm2 i storlek med 2 rum (våning 3).

Månadskostnad 7200:- detta inkluderar driften av lägenheten: El, vatten värme, gas och bredband.

Lägenheten är i någorlunda skick och är enligt bostads innehavaren möblerad (soffa, säng, kaffemaskin, mikro, soffbord, tv bänk, matbord).

Jag hade behövt råd om vilka rättigheter jag har, samt vad jag kan göra för att eventuellt mäta att kostnaden ej är för hög.

Har även blivit tillsagd att bostadsförening eventuellt kan begära en enskild avgift, utöver hyran.

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Något som är väldigt viktigt är att du har bostadsrättsföreningens godkännande när det kommer till andrahandsuthyrningen. När det kommer till hyran ska du betala ungefär lika mycket som vad förstahandshyresgästen betalar i hyra. Om du hyr en bostadsrätt som är möblerad har den som hyr ut lägenheten rätt att ta ut en extra kostnad för slitage på möblerna, vilket är 10-15 % på den total hyran. Alltså är dessa 10-15 % redan inräknade i månadskostnaden på 7200 kr, eftersom du hyr bostadsrätten möblerad.

Om du som hyr i andrahand anser att din hyra är för hög kan du vända dig till Hyresnämnden för att få hyran prövad.Om de anser att den är för hög kan hyran då sänkas under resten av hyresperioden. Till skillnad från hyresrätter kan dem som hyr bostadsrätter inte få återbetalning vid för hög hyra, därför bör du vända dig till hyresnämnden så fort som möjligt om du anser att hyran är för hög.

Sammanfattningsvis ska din hyra vara skälig, här kan du räkna ut den skäliga hyran. Så jämför din hyra med förstahandshyresgästen i första hand, annars kan du kolla vad de andra bostadsrätterna i ditt område har för hyra och dra en slutsats därifrån. Om du och hyresvärden inte kan komma överens om hyran på något sätt, bör du ta kontakt med hyresnämnden som då prövar hyran.

Ett annat tips när du väl flyttar in är att kolla efter eventuella skador och anmäla dessa till din hyresvärd (förstahandshyresgästen), så att denne inte kan använda skadorna mot dig senare och tvinga dig betala. Avslutningsvis är ett avtal otroligt viktigt där det framgår vad ni kommit överens om gällande hyra, tid osv.

Återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare