FrågaEKONOMIÖvrigt22/06/2017

Misstänkt skattefusk

Om jag misstänker att en person inte skattar på sin verksamhet, är det något man kan kolla upp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du misstänker att en person inte skattar på sin verksamhet kan du tipsa Skatteverket om skattefusk, följ i så fall denna länk.

Hos privata företag gäller inte offentlighetsprincipen vilket innebär att du inte kan begära ut handlingar på samma sätt som hos myndigheter och kommunala bolag. Däremot ska företag skicka in årsredovisningar till Bolagsverket där deras balansräkning och resultaträkning ska finnas med och på så sätt blir de uppgifterna offentliggjorda. Tanken är med detta är att företagen ska ge en rättvis bild över sin omsättning, se 2 kap 1-3 §§ årsredovisningslagen, https://lagen.nu/1995:1554#K2P1S1. Du kan således få ta del av årsredovisning, bolagsordning m.m. hos exempelvis Bolagsverket, här, men övriga uppgifter brukar hållas internt inom företaget. Således har du ingen större möjlighet att företa någon utredning på egen hand.

Hoppas att du har fått svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar

Sara ElleforsRådgivare