FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 23/02/2016

Mobbning på arbetsplats

Min kollega mobbar mig på jobbet och det har även framkommit att han nu smutskastar mig till kolleger. Han har även mobbat andra på arbetsplatsen. Det är uppe för samtal men det jag vill veta är om jag kan göra nått för att komma åt hans smutskastande. Det kommer inte att behandlas på jobbet men det han gör medvetet är att förstöra för mig både privat och på arbetsplatsen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första hand bör du kontakta din arbetsgivare/chef och tala om vad som har hänt samt hur du upplever mobbningen. Som anställd har du rätt till en bra arbetsmiljö och det är till allas ansvar, även medarbetarnas, att se till att den goda arbetsmiljön uppnås. Arbetsmiljölagen (AML) ger dig rätt till en god arbetsmiljö, se t.ex. AML 1:1, 2:1 och 6:1 och arbetsgivaren har därför skyldighet att förhindra mobbning samt se till att alla bedriver en lämplig arbetsmiljöverksamhet. Begär en utredning, öppna upp en tydlig dialog med din chef och kräv att du ska bli lyssnad.

Du kan också ta kontakt med din kollega som kränker dig och tala om för den personen att hans/hennes beteende inte är acceptabelt. Skulle handlingarna upprepas eller vill du inte prata med din kollega, råder jag som sagt att du vänder dig till din arbetsgivare.

Skulle inte problemet åtgärdas av din arbetsgivare/chef, bör du i andra hand kontakta ditt skyddsombud. Skyddsombudet kan enligt AML 6:6a begära att arbetsgivaren utreder problemet och vidtar skyddsåtgärder. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats, kan du istället kontakta ditt fackförbund.

I tredje hand kan du polisanmäla mobbningen. Det spelar ingen roll var mobbningen sker, en kränkning är en kränkning oavsett om det sker på din arbetsplats eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga! Är det något som är oklart är du välkommen att höra av dig igen.

Lawline RådgivareRådgivare