FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/07/2018

Möjlighet att anmäla för trafikbrott

Hej!

Kan polisen tillkalla mig eller ta mitt körkort om någon anmäla mig att jag körde mot rött?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det är alltid möjligt att anmäla någon som har utfört ett trafikbrott till polisen vilket kan leda till att polisen påbörjar en utredning och därmed kallar dig till förhör. Det är dock relativt osannolikt att polisen beslutar att utreda fallet då det är omöjligt att bevisa att du har kört mot rött om det inte finns några vittnen. Då uppstår en situation där ord står mot ord vilket inte kan leda till en fällande dom. Trots att en fällande dom är osannolik bör du dock aldrig köra mot rött då det kan leda till skador som ingen vill ha på sitt samvete.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare