FrågaFASTIGHETSRÄTTJakt22/04/2020

Möjlighet att förbjuda jakt på egen mark

Kan jag förbjuda jakt på mina egna marker?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen jaktlagen (JaktL).

Enligt 10 § JaktL har fastighetsägare som huvudregel jakträtt på den mark som tillhör fastigheten. Jakträtten innebär rätt att jaga samt att tillgodogöra sig vilt som omhändertas, påträffas dött eller dödas i något annat sammanhang än vid jakt. Med andra ord har som utgångspunkt endast fastighetsägare rätt att jaga på den egna marken.

För att besvara din fråga kan vi alltså konstatera att jakt på din mark kan sägas vara förbjuden för alla utom dig i utgångsläget. Om du inte ger någon annan tillstånd att jaga på din mark, och inte heller ingår i ett viltvårdsområde eller dylikt, får alltså ingen jaga på din mark.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare