Möjlighet att i efterhand acceptera strafföreläggande vid cykelstöld.

Hej. Var packad på en camping och tyckte det var en bra idé att ta en cykelrunda på en rostig gammal randomcykel som låg i ett dike. Cyklade runt lite när polisen kom som ett brev på posten. De ställde lite frågor och fyllegeni som man är kom man inte på något annat än någon märklig historia om att cykeln var en kompis släkting (kunde inte gärna säga att det var min egen då jag bor långt ifrån gällande camping). Oturligt nog hade cykeln ett ramnummer med en ägare i samma stad som herr polisman ringde till.

Tror mig ha hört polismännen prata om saken och ska ha sagt att ägaren bekräftat att cykeln är stulen men inte anmäld borta. Det hände inte så mycket mer än såhär. De släppte mig mot mina uppgifter, och min fråga är nu hur i skiten jag är? Jag visste vid tillfället inte riktigt var strafföreläggande innebar. Polisen frågade i princip om jag ville erkänna, vilket jag inte ville. Han var alltså mycket otydlig angående vad ett strafföreläggande innebär.

Då jag som jag sa inte bor en bra bit ifrån nämnda camping har jag ingen lust att låta det gå till rättegång. Kan jag ringa upp polisen på 114 14 och acceptera ett strafföreläggande i efterhand? Finns det någon som helst chans att jag kommer undan saken helt om jag inte kontaktar polisen, eller kommer det då en kallelse till rättegång med all säkerhet som tar bort chansen till strafföreläggande helt?

Tacksam för svar på mina frågor samt andra relevanta tips

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett strafföreläggande innebär att en person som är misstänkt för ett brott antingen omedelbart, eller efter en viss tid efter brottet föreläggs ett bötesstraff av åklagare. Det är alltså åklagaren som bedömer om denne vill väcka åtal eller utfärda ett strafföreläggande och i så fall när detta skall göras. En polisman kan inte utfärda ett strafföreläggande. Det är upp till åklagaren att ge dig möjligheten att acceptera ett strafföreläggande, detta är alltså inget du kan ta initiativ till genom att ringa till polisen.

Strafföreläggandet inträder istället för åtal enligt 48 kap 1 § rättegångsbalken och genom ditt godkännande undgår du en rättegångsprocess. Ett strafföreläggande har samma effekt som en dom och kommer därför medföra påföljd i form av penningböter samt en anteckning i ditt belastningsregister.

För att ett strafföreläggande skall kunna utfärdas krävs att du erkänner brottet och därmed godkänner strafföreläggandet enligt 48 kap 9 § rättegångsbalken. Dessutom måste åklagaren ha klart för sig vad ditt straff kommer att bli.

Det är upp till åklagaren att åtala dig för ditt brott och denne kan även fatta beslut om åtalsunderlåtelse om någon av förutsättningarna i 20 kap 7 § rättegångsbalken. Åtalsunderlåtelse innebär att åklagaren väljer att inte åtala dig för brottet.

Sammanfattningsvis kan du alltså inte be om ett strafföreläggande, utan det utfärdas av en åklagare om denne i ditt fall finner det lämpligt. Du kan alltså i dagsläget bara vänta och se om åklagaren väljer att åtala dig för brottet eller utfärda ett strafföreläggande. Om ett strafföreläggande utfärdas godkänner du enklast detta genom att betala in den summa som står på det bifogade inbetalningskortet.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare