Möjlighet att kontakta häktad om tidigare straffad

Hej. Min pojkvän sitter häktad. Jag är dömd sedan tidigare dock var jag 17 år då. Och jag undrar om vi kommer kunna ha kontakt utöver brev? Telefon/besök. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kommer att kunna hålla kontakten med din pojkvän både via brev och troligen telefon trots att du är dömd sedan tidigare, detta förutsatt att han inte sitter häktad med restriktioner. Är din pojkvän häktad med restriktioner får han inte ha någon kontakt med någon annan än sin advokat. Det framgår dock inte av din fråga om så är fallet men jag kommer i mitt svar att utgå från att så inte är fallet.

Brev

Brev som kommer till häktet kommer att granskas innan det kommer fram till din pojkvän, detta görs för att se till att det inte innehåller några otillåtna föremål. Den häktade måste godkänna granskningen för att få sina brev. Annars delas breven ut när personen lämnar häktet.Efter granskning förseglas kuvertet och när det delas ut får din anhörige veta att det har granskats. Närmare information om hur du går till väga för att skicka brev finns på kriminalvårdens hemsida:

https://www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/telefon-och-brev/

Telefon

Du kommer även att kunna hålla kontakten med din pojkvän via telefon. Den som är häktad eller sitter i fängelse behöver ett telefontillstånd för att kunna ringa. Kriminalvården kan dock neka telefontillstånd om det till exempel finns misstanke om att samtal kan äventyra säkerheten. För att bedöma om ett tillstånd behöver nekas kan Kriminalvården göra kontroller av dig i till exempel Polisens misstanke- och belastningsregister. När Kriminalvården bedömer om den intagne ska få tillstånd att ringa tittar de även på den intagnes omständigheter, till exempel vad den intagne sitter häktad för. Det som kan bli svårt med beaktande av att du är dömd sedan tidigare är alltså att det kan bli så att du inte får telefontillstånd, detta är dock något som bedöms av kriminalvården och som avgörs från fall till fall. Det finns mer info på kriminalvårdens hemsida även om telefonsamtal.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars ska du inte tveka att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare