Möjlighet att stämma andra personer

Hej! Kan man stämma människor för vad som helst eller vart går gränsen? Om jag till exempel vill stämma en tjej som man har känslor för och hon inte ha mig tillbaka...?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig til Lawline med din fråga!

Den möjlighet att stämma någon i svensk rätt är enbart på skadeståndsmässiga grunder, där fysisk, ekonomisk eller psykisk skada har orsakats en människa (se skadeståndslagen) Andra möjligheter att "stämman någon" = begära skadeståndet, är på avtalsmässiga grunder där någon part bryter ett avtal eller om man har lidit skada på grund av ett brott, införlivade avtalsvillkor reglerar detta samt skadeståndslagen.

Det finns tyvärr ingen möjlighet att stämma någon på grund av brustet hjärta eller svikna förhoppningar/förväntningar.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare