FrågaSKATTERÄTTAvdrag31/03/2019

Möjlighet till avdragsrätt för dubbelt boende

Vi har ett hus på Lyr/Orust som vi bott i fram till nu. Vi har fått en lägenhet i Gbg hyran ligger på 7300 kr/mån har vi avdragsrätt för dubbelt boende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler kring avdrag för dubbelt boende finns i 12 kap. 19 § Inkomstskattelagen.

För att kunna erhålla avdragsrätt för dubbelt boende krävs att man flyttat till en ny bostadsort för arbete, man behåller sin bostad på tidigare bostadsort för sig själv, sin make, sambo eller familj. Man ska även övernatta på arbetsorten och avståndet mellan bostadsorten och arbetsorten ska vara längre än 50 km. Jag har tyvärr för lite information för att kunna bedöma om du uppfyller dessa krav, men förhoppningsvis har du fått det du behöver för att själv kunna avgöra om du har rätt till avdrag för dubbelt boende.

Hoppas du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare