Möjlighet till kortare uppsägningstid

Hej.

Jag betalar min hyra i förskott till hyresvärden. Jag sa upp min lgh den 3 dec och dem la per sista dec 2020.

Vilket betyder att kontraktet upphör den 31/3

(3månaders uppsägningstid).

Nu hittade dem en hyresgäst som kunde flytta in tidigare 1/2

Min fråga är måste jag betala hyresvärden i Januari? Dem vill att jag ska betala hyran för januari med.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilka månader du behöver betala hyra under uppsägningstiden om hyresvärden har en annan hyresgäst som kan flytta in i februari.

Du skriver i din fråga att du och hyresvärden kommit överens om att din uppsägningstid endast ska löpa till och med den 31 januari 2021 istället för den 31 mars 2021. Eftersom du betalar hyra i förskott betalas januarihyran vanligen i december, och eftersom du inte är betalningsskyldig för februari kommer du inte betala någon hyra i januari. Du är däremot skyldig att betala hyra för januari.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare