Möjlighet till skadestånd för gammal misshandel

Jag blev utsatt för en misshandel för 40 år sedan. Gärningsmannen var i 15 års åldern. Finns det någon som helst möjlighet att få ut ett rejält skadestånd? Jag har vittnen till händelsen, som kan intyga.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr ser möjligheterna för dig att få ut ett rejält skadestånd från misshandeln väldigt små ut. Preskriptionstiden gör att misshandeln är preskriberad och därmed inte kan få några rättsliga följder. Preskriptionstiden är olika lång för olika typer av brott, ju allvarligare brott desto längre preskriptionstid.

För misshandel av normalgraden är preskriptionstiden 5 år och för grov misshandel är preskriptionstiden 10 år. Det finns några brott som inte har någon preskriptionstid, dessa är bland andra mord, folkmord och terroristbrott. Är gärningsmannen under 21 år så gäller preskriptionstid även för dessa brott också.

Preskriptionstiden för den misshandel som du blev utsatt för gick ut för väldigt länge sedan och tyvärr kan inga rättsliga följder dömas ut mot gärningsmannen. Hos Brottsoffermyndigheten kan man ansöka om brottsskadeersättning, men detta ska göras inom 3 år från att man råkade ut för brottet. Det måste även finnas en polisförundersökning som kan styrka att dina skador uppstod från brottet och inte från en olyckshändelse.

Det är ju relativt men i Sverige döms inte några "rejäla" skadestånd ut. För en misshandel rekommenderar Brottsoffermyndigheten att man gör anspråk på 5 000 - 15 000 kr för en misshandel, beroende på hur grov den är.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare