Möjligheten att hyra ut i andra hand vid studier på annan ort

Hej!

Jag har ett stort problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med? Det är så att jag har ett förstahandskontrakt på på en hyreslägenhet i Tumba. Nu är det så att jag ska börja studera på annan ort och därför har jag hyrt ut min lägenhet i andra hand till en skötsam, yngre student som ska flytta in snarast. Jag talade lite löst om detta med min granne(som också är kusin till hyresvärden) och hon säger till mig att jag måste be om lov från hyresvärden om att hyra ut min lägenhet. Hon säger dessutom att jag, om jag får nej från min hyresvärd, inte kan hyra ut min lägenhet och dessutom bli av med förstahandskontraktet om jag ändå gör det. Detta kan väl ändå inte stämma? Jag måste faktiskt få min lägenhet uthyrd för jag har inte råd att betala två hyror. Snälla hjälp mig med råd!

Mvh desperat hyresgäst

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida du har möjlighet att hyra ut din hyresrätt i andra hand utan din hyresvärds samtycke och att detta måste ske på grund av att du ska studera på annan ort. Regler kring uthyrning av lägenheter hittar du i jordabalken (JB).

Vad som gäller angående andrahandsuthyrning av lägenheter

Huvudregeln är att du måste ha hyresvärdens tillstånd för att få hyra ut din lägenhet i andra hand, 12 kap 39 § 1 st JB. Det bästa är om detta tillstånd är skriftligt, med tanke på att det underlättar bevisningen i händelse av en eventuell tvist. Om du hyr ut din lägenhet utan tillstånd riskerar du att få ditt hyreskontrakt uppsagt.

Det finns dock undantag till denna huvudregel. Om hyresvärden inte lämnar sitt samtycke till att du hyr ut din lägenhet i andra hand så kan du ansöka om andrahandsuthyrning hos hyresnämnden. Hyresnämnden kan ge dig tillåtelse att hyra ut din lägenhet i andra hand om det förekommer så kallade "beaktansvärda skäl", 12 kap. 40 § JB. Några exempel på detta kan vara studier på annan ort, längre utlandsvistelse, samboprov eller vård på sjukhus.

Eftersom du skriver i din fråga att du ska studera på annan ort så kan du räknas in bland de som har beaktansvärda skäl och därför kan du hyra ut din lägenhet i andra hand. Detta måste dock ske genom ett beviljande av antingen hyresvärden eller hyresnämnden. Du måste även skriva ett andrahandskontrakt med den person som ska hyra lägenheten av dig. På hyresgästföreningens hemsida brukar det finnas tips om vad du ska tänka på när du hyr ut i andra hand. I denna länk finns en checklista som jag anser kan vara användbar att följa när du ska hyra ut i andra hand.

Mina råd till dig

- Be i första hand om hyresvärdens tillåtelse att hyra ut i andra hand, se till att få detta skriftligt med tanke på att det underlättar framtida bevisning vid behov.

- Om hyresvärden inte ger dig tillåtelse att hyra ut lägenheten kan du vända dig med en ansökan till hyresnämnden, se länken hyresnämnden ovan i mitt svar för att hitta ansökningsblanketten

- Skriv ett andrahandskontrakt med den person som ska hyra lägenheten av dig.

- Gör INGET "i smyg", om hyresvärden upptäcker att du hyr ut i andra hand utan tillstånd riskerar du att förlora ditt förstahandskontrakt.

Det går fortast om du får tillstånd direkt av hyresvärden, så prova det först. Annars kan det ta lite tid att få tillstånd, och då får du förbereda dig på att klara två hyror i en övergångsperiod.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline!

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare