FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/10/2021

Möjligheten att köpa piratkopierade kläder för eget bruk

Hej. Jag undrar hur det är om jag exempelvis beställer 50-100 stycken T-shirts piratkopior för eget bruk till mig själv, vänner och familj.

Jag tänker på om dem är från Kina. Kan tullen/Postnord ge mig böter för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Immaterialrättsligt skydd
Varumärken och deras produkter skyddas av olika immateriella rättigheter, såsom ensamrätt (1 kap. 6 § och 7 § varumärkeslagen). Bland annat är det förbjudet att bjuda ut varor till försäljning eller föra ut dem på marknaden (1 kap. 10 § varumärkeslagen). Att köpa piratkopior för eget bruk är emellertid inte olagligt enligt svensk lag. När man pratar om eget bruk gäller det vanligen enstaka varor. Jag har därför svårt att se hur 50-100 stycken T-shirts alls skulle kunna klassas som för eget bruk. Dessutom är det till fler personer än dig själv vilket innebär en spridning av varorna och att du därmed för ut dem på marknaden. En sådan mängd kommer därför med all sannolikhet innebära ett immaterialrättsligt brott. Detta kan i sin tur resultera i skadestånd eller böter eller till och med fängelsestraff.

Tullen i Sverige och utomlands
Om tullen misstänker att en försändelse innehåller piratkopierade varor kan de stoppa försändelserna. Därefter kan de kontakte de företag företaget/företagen som innehar rättigheterna för produkterna i fråga. Härefter kan ifrågavarande företag till exempel inleda en rättegång mot köparen. Det kan även resultera i att köparen går med på att förstöra produkterna och (eventuellt) betala skadestånd. Har du med dig enstaka förfalskningar ingriper i regel inte tullen. Detta förstås förutsatt att det inte verkar som att du ska sälja dem. I ditt fall pekar allt på att du ämnar sälja dem vidare.

Viktig att tänka på är även att tullen fungerar olika i olika länder. Vissa länders tullar ingriper trots att varorna anses vara för eget bruk. Till exempel i Italien riskerar du böter upp till 10 000 euro för köp av förfalskade varor. Det finns även länder där det kan bli mycket högre böter och till och med fängelse bara för innehav.

Mot bakgrund av det nämnda avråder jag dig från att beställa 50-100 T-shirts till Sverige.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare