Möjligheten att påverka lagstiftning

Hejsan

Med den nya "TV-skatten" som ligger på förslag från regeringen så är min fråga följande: Har man som stat överhuvudtaget rätt att ta ut en sådan skatt där den som betalar skatten inte kan påverka vad skatten går till?

Kan detta drivas vidare dvs stämma staten eller liknande om förslaget som är ren idioti nu går igenom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Staten har rätt att ta ut en sådan skatt så länge det finns stöd av lag. Det är riksdagen som har fått behörigheten att stifta lagar som påtvingar enskilda skyldigheter enligt 8 kap. 2 § 2 p. Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform. Det här omfattar exempelvis en TV-skatt. Precis som med andra skatter kan du inte välja om du vill betala eller inte, du kan inte heller påverka hur pengarna används. I 9 kap. 1-2 §§ Kungörelse (1974:152 om beslutad ny regeringsform) framgår att det är riksdagen som beslutar om statens budget och regeringen som lämnar en budgetproposition.

En av möjligheterna du har att påverka är såklart via riksdagsvalen, men ett mer direkt sätt att påverka en specifik fråga kan vara att skriva ett remissvar. Enligt 7 kap. 2 § Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform har enskilda möjlighet att yttra sig i remissvar. Det är ingen garanti att det påverkar lagstiftningsprocessen och du behöver ta reda på hur långt i beredandet de kommit.

Du kan läsa mer på Regeringens hemsida genom att klicka här.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare