Möjligheten att ta körkort när man blivit dömd för ringa narkotikabrott

Hej!

Min son åkte idag fast för ringa narkotikabrott. Han håller på att ta sitt körkort och har bara teoriprovet och uppkörning kvar. Hur kommer detta att påverka? Kommer han att få ta sitt körkort ändå eller är det kört?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår att det är en jobbig situation ni befinner er i och jag skall göra mitt bästa för att hjälpa er så gott jag kan. I mitt svar kommer jag dock på grund av den knapphändiga informationen utgå ifrån att din son har ett körkortstillstånd eftersom han endast har uppkörningen och teoritestet kvar i sin körkortsprocess.

Svaret kommer börja med att presentera förutsättningarna för att din son skall kunna göra körkortstesterna. Sedan kommer jag beskriva vad det är som kan påverka din sons rätt till att göra körkortstesterna. Slutligen kommer en kort sammanfattning.

Vad kan hända och vad kan påverka din sons chans till att få lov att ta körkortet?

Reglerna som berör körkort och körkortstillståndet hittar vi i körkortslagen. För att få lov att övningsköra och ta körkortstesterna måste din son ha ett giltigt körkortstillstånd (mer information finns på transportstyrelsens hemsida). Reglerna som omfattar hur man får ett körkortstillstånd säger att man måste anses både medicinskt och personligt lämpad för att få lov att vara förare av ett körkortspliktigt fordon och på så sätt få sitt körkortstillstånd (3 kap. 2 § körkortslagen). Här utgör ett missbruk eller beroende av narkotika ett medicinskt hinder och även ett hinder ur nykterhetshänsyn. Vilket innebär att det kan resultera i att din son inte får körkortstillståndet. Dock har jag redan uteslutit att detta skulle vara en fara i ert fall eftersom jag har antagit att er son redan har fått körkortstillståndet eftersom han endast har testerna kvar att genomföra.

Trots att din son redan har körkortstillståndet så är han fortfarande skyldig att genomgå läkarundersökningar, blodprovstagning eller annan liknande undersökning om transportstyrelsen begär det (3 kap. 3 § Körkortslagen). En grund till en sådan begäran kan vara att de vill se om din son fortfarande är lämplig att inneha körkortstillståndet. Om de genom denna undersökning finner att din son inte längre är lämplig att inneha körkortstillståndet kan de återkalla det, vilket innebär att han inte får lov att genomföra körkortstesterna.

En sak som dock bör uppmärksammas är att transportstyrelsen gör en bedömning i varje enskilt fall. På så vis är det viktigt att ha med sig att de kan trots detta bedöma att din son kan anses lämplig att inneha körkortstillståndet eller att de inte tar upp en undersökning om din sons lämplighet överhuvudtaget.

Sammanfattning:

Det är väldigt svårt för mig att veta exakt vad som kan komma att hända i just er situation. Men utifrån de omständigheter som du nämner i din fråga så kommer transportstyrelsen vara de som kan påverka om din son kan ta sitt körkort eller inte. Ifall transportstyrelsen beslutar sig för att undersöka din sons lämplighet och därefter återkalla hans körkortstillstånd kommer din son inte kunna genomföra sina körkortstester. Om de inte gör detta, kommer din son kunna ta sitt körkort.

Jag hoppas nu att ni har fått svar på er fråga och att allt löser sig för er! Har ni närmare frågor eller funderingar så tveka inte på att höra av er igen till oss på Lawline!

Varma hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare