FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/04/2018

Möjligheter att ansöka om stämning pga. fel i köpt husvagn.

Tack för hjälpen, blinkersen har jag fixat där är hål i listen så där samlas vatten och det hade han inte iheller informerat om att lister va i sönder samma på taket och takluckan vs i sönder där han hade tejpat en bit silvertejp sen upptäckte jag ett ställe längre in där va ochså en lite fuktskada i en vägg sen är det parabol antennen det skulle ha blivit proffsigt gjort på verkstad sa säljaren men kan det inte blivit för där är fukt i innertaket inget han har berättat sen va det i taket det skulle inte va nån fuktskada va bara limmet hade släppt och säljaren hade skrivit till mig att husvagnens material kan inte ta emot fukt sa han och då efter skruvade jag av lampan och där kom vatten droppe och låg en liten vattenpöl på bordet som kom från taket och tog genast foto på det skickade till säljaren men han har ej svarat har även informerat om köplagen i befintligt skick men ej svarat vad ska jag ta mig till väga ?Ska fixa en tid till fuktest ta på husvagnen sen besiktiga den för på felen på papper . Ska jag meddelan säljaren igen att antingen står du för reparationerna eller så får jag gå vidare till rätten och då blir det väll ännu mer kostsammare för honom?För jag har ju inte gjort något fel har även kontaktat tingsrätten med men inget dem kunde hjälpa mig med hur ska jag göra är så ledsen och har lovat mins barn sin första semester i år :/ och så dumt för säljaren visste även om att jag va arbetslös och hade tufft ekonomiskt och betalat10.000:- för husvagnen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har vänt dig till säljaren och begärt att han åtgärdar mögelskadorna och den felaktiga blinkersen. Frågan gäller nu vilka rättsliga möjligheter du har att kunna få felen avhjälpta.

I mitt svar kommer jag även att utgå ifrån svaret på din förra fråga. Jag kommer därför inte upprepa felbedömningen här.

Frågan besvaras med regler från köplagen (KöpL) och rättegångsbalken (RB).

Vilka möjligheter står till buds?

Du kan alltid höra av dig till säljaren och begära att han ska avhjälpa felen i husvagnen. Om säljaren då inte frivilligt åtgärdar felen i husvagnen kan du väcka talan mot honom vid tingsrätten.

Talan väcks genom att du lämnar in en skriftlig ansökan om stämning vid den tingsrätt i den ort där säljaren har sin hemvist enligt 10 kap. 1 § och 42 kap. 1 § RB.

Vad ska den skriftliga ansökan innehålla?

Enligt 42 kap. 2 § RB ska ansökan till tingsrätten innehålla ett bestämt yrkande. Detta innebär alltså att du ska redogöra för vad du vill uppnå med din talan i domstolen. I ditt fall gäller yrkandet att säljaren ska avhjälpa fel i form av fukt, mögel och trasig blinkers på husvagnen enligt 34 § KöpL. Dessutom föreslår jag att du yrkar på hävning av köpet enligt 39 § KöpL i andra hand, dvs, om det första yrkandet inte skulle bifallas av domstolen.

(För mer information om avhjälpande och hävning hänvisar jag till mitt förra svar)

Ansökan ska också innehålla en utförlig redogörelse för omständigheterna som ligger till grund för yrkandet. Detta innebär att du så utförligt som möjligt ska beskriva vad som har hänt och varför du begär att säljaren ska åtgärda felen. I ditt fall bör du exempelvis ta med följande omständigheter i ansökan:

-Att husvagnen såldes i befintligt skick.
-Att du endast har genomfört en kortare besiktning av husvagnen men inte upptäckt några fel.
-Att säljaren har förklarat för dig att husvagnen är fri från fel.
-Att du har därefter har upptäckt fukt-, mögel- och blinkersskador.
-Att fel i husvagnen föreligger enligt 19 § KöpL.
-Att detta är fel som säljaren borde ha upplyst dig om enligt 19 § KöpL samt att du inte hade varit villig att köpa husvagnen om du hade känt till skadorna.
-Att varan är i väsentligt sämre skick än du med fog kunnat förutsätta vid köpet enligt 19 § KöpL eftersom husvagnen inte kan användas för avsett ändamål.
-Att du har reklamerat felen till säljaren och att han har vägrat vidta några åtgärder för att avhjälpa felet.

Om du känner till annan viktig information om köpet ska du givetvis även inkludera den i beskrivningen.

Därefter ska ansökan innehålla uppgifter om de bevis som du vill åberopa som stöd för din talan. Jag tycker det är en god idé att bifoga den dokumentation som du själv har angående skadan i form av bilder och meddelanden till säljaren. Du skriver också att du avser att besikta husvagnen för "att få felen på papper", dessa uppgifter är givetvis också värdefulla bevis för din talan och bör bifogas till din ansökan. Kom ihåg att du måste kunna visa att felen har uppkommit före köpet av husvagnen enligt 21 § KöpL. Det vore därför värdefullt om du dessutom bifoga ett utlåtande från besiktningsmannen som bevisar att skadorna faktiskt har uppkommit före köpet.

Dessutom ska en uppgift bifogas som visar att domstolen är behörig. Med detta avses att du ska bifoga en uppgift om säljarens hemvist.

Se även Sveriges Domstolars hemsida. (http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/)

Avslutningsvis måste du underteckna ansökan.

Vad kostar det att vända sig till domstol?

Enligt Sveriges Domstolars hemsida är kostnaden för att ansöka om stämning 900 kr.(http://www.domstol.se/Fragor--svar/avgifter/).

Se även (http://www.domstol.se/Radgivning-och-rattshjalp/)

Hur sannolikt är det att du kan vinna framgång med din talan?

I det här fallet är den stora frågan om du kan bevisa att skadorna har uppkommit före köpet. Det är dessutom viktigt att du kan visa att skadorna på husvagnen är allvarliga. Exempelvis fara för hälsa pga. möglet, omfattande fuktskador och trasig blinkers. Det är dock omöjligt att på förhand med säkerhet säga hur domstolen kommer att bedöma saken.

Sammanfattningsvis

Jag vill poängtera att det inte på något sätt är säkert hur domstolen kommer att bedöma din talan. I slutändan måste du själv bedöma om det är värt att lägga tid och pengar på att ansöka om stämning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Erik BengtssonRådgivare