FrågaEKONOMIÖvrigt30/11/2018

Möjligheter att ställa försäkringsbolag till svars för undermålig vinst i sin förvaltning

Vad kan man göra åt ett försäkringsbolag som har förvaltat en trad pensionsförsäkring och inte ens klarat av att förvalta utvecklingen motsvarande inflation. Det gäller Länsförsäkringars katastrofalt låga nivå ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har tolkat din fråga som att du undrar över om du har några möjligheter att ställa försäkringsbolaget till svars för att deras förvaltning inte har givit önskvärt resultat.

Traditionella pensionsförsäkringar har en garanti som är nominell, vilket innebär att det inte har tagits hänsyn till inflationen.

När du som kund placerar dina pengar hos ett försäkringsbolags traditionella försäkring, så kan du tyvärr inte ställa dem till svars för att den eventuella vinsten av deras förvaltning är för låg.

Alternativet till traditionell försäkring är fondförsäkring. Skillnaden mellan dessa är att fondförsäkringen är mer exponerad mot aktiemarknaden än vad traditionell försäkring är. Det gör att möjligheterna till vinst är större, men också riskerna för förlust. I slutändan är det upp till var och en vilka risker som du är villig att ta.

Om du vill kan du läsa mer om traditionell pensionsförsäkring här:

http://www.smaspararguiden.se/jour/ar-traditionell-forsakring-bra/

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare