Möjligheter till skadestånd

Ifall du blir slagen/biten/får sten kastad På dig så det blir fysiska skador/ i form av rejäl blåmärken/djupa sår av en ungdom mellan 9-18 år som vuxen boendestödjare, är du då berättigad skadestånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få skadestånd till följd av ett brott krävs först och främst att en polisanmälan görs. Om gärningspersonen är under 15 år, och därmed inte straffmyndig, kan han eller hon inte dömas till någon påföljd, se 1 kap. 6 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K1P6S1). Ofta så väljer åklagaren att inte väcka åtal när gärningspersonen inte är straffmyndig och det blir istället Socialtjänsten som tar över och utreder om barnet behöver hjälp.

Men även om barnet inte kan dömas till någon brottspåföljd så kan han eller hon bli skadeståndsskyldig enligt skadeståndslagen, se https://lagen.nu/1972:207. När du gör din anmälan hos polisen bör du då meddela att du kommer att kräva skadestånd. I det fall gärningspersonen är under 18 år får du kräva skadestånd från gärningspersonens vårdnadshavare.

Den som vållar skada innan han fyllt 18 år ska i den mån det är skäligt ersätta skadan, se 2 kap. 4 § skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207#K2P4S1). I bedömningen för vad som är skälig ersättning tar man hänsyn till gärningspersonens ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter. Det är svårt att med de angivna omständigheterna bedöma dina möjligheter till att få skadestånd, men om barnet är försäkrat ökar möjligheterna till att få skadestånd. Skadestånd betalas då normalt ut så långt försäkringen täcker. Döms ett skadestånd ut kan, om barnet inte är försäkrat, föräldrarna till barnet bli skyldiga att betala ut hela eller en del av skadeståndet, se 3 kap. 5 § skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207#K3P5S1).

Går det inte att få något skadestånd från gärningspersonen så kan du höra av dig till ditt försäkringsbolag om du har en egen försäkring. En vanlig hemförsäkring ger ofta ersättning vid t.ex. skador till följd av misshandel.

Om du inte har någon försäkring eller av någon anledning inte kan få ut ersättning för dina skador därifrån så kan du slutligen vända dig till brottsoffermyndigheten för att få brottsskadeersättning. Brottsskadeersättning har man rätt till om varken gärningspersonen eller ett försäkringsbolag kan betala skadeståndet. Ett annat krav är att brottet har polisanmälts. Mer om brottsskadeersättning hittar du här.

På brottsoffermyndighetens hemsida kan du även hitta mer information om vad som gäller för dig som utsatts för brott och vilka rättigheter du har.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Cecilia KnutsenRådgivare