Möjligt att någon annan tar över skulden?

Hej!

Har en fundering, har sökt efter svar men inte kommit någonvart.

jag har en skuld som jag betalar på och då har jag pratat med den som jag har skuld till och han godkänner att aktiebolaget som jag sitter i styrelsen för tar över skulden, är detta möjligt? att aktiebolaget tar över den skulden?

Alternativt att aktiebolaget går in som borgenär? Går det rent juridiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du i första hand är intresserad av att aktiebolaget tar över skulden som du har gentemot någon annan. Det finns ingen lag som direkt reglerar din situation. Däremot finns en allmän rättsprincip om att avtal ska hållas som framgår av 1 § skuldebrevslagen. När det kommer till att ta över skulder innebär rättsprincipen att det bara är okej att någon tar över din skuld om personen du har skulden till godkänner det. Att någon tar över en skuld kallas för att göra ett gäldenärsbyte.

I ditt fall borde det inte vara några problem för aktiebolaget att ta över skulden om personen du har skulden till fortfarande godkänner det.

Med vänliga hälsningar,

Hanna RosenqvistRådgivare