Möjligt att stå på två hyreskontrakt

Min bästa vän har betalningsanmärkningar och kan inte få något nytt hyreskontrakt men jag skulle vilja hjälpa denna med bostad då det krisar och är villig att stå för ett hyreskontrakt. Jag bor själv i hyresrätt där jag har ett förstahands kontrakt. Kan jag stå för ännu ett kontrakt hos annan hyresvärd och på en annan ort? Kan man vara skriven på båda adresserna/måste jag vara skriven på båda adresserna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är inte olagligt att stå på fler än ett hyreskontrakt. Däremot kan hyreskontraktet som du ingår, för att hjälpa din vän, bli uppsagt p.g.a. att hyresvärden får reda på att du inte bor där och är skriven på en annan adress (där du bor idag).

Vad gäller folkbokföring på två adresser finns inget uttryckligt förbud för detta. Dock framgår av folkbokföringslagen 6 och 7 § § att en person ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där personen regelmässigt tillbringar sin dygnsvila. En person anses enligt 7 § regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där personen under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men fördelat på ett annat sätt.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något i svaret som är oklart hänvisar jag till kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare