FrågaSKATTERÄTTMoms03/07/2019

Momsskyldighet

Hej!

Vi har fakturerat en förening som inte är momsskyldig. De har inte betalat momsen till oss, så nu vill vi ha den av dem. Vi har ju betalt moms. Det är skickat till Kronofogden, om de inte betalar ska vi gå vidare.

Vi har alla underlag som står på fakturan till dem.

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga, som jag om jag förstår dig rätt mellan raderna handlar om huruvida föreningen är skyldig att betala moms trots att den inte själv är momspliktig.

Liksom privatpersoner är också ej momspliktiga föreningar skyldiga att betala moms vid köp av varor och tjänster från momspliktiga företag, föreningar med mera.

Om jag missförstått din fråga, ska jag be dig att skicka in en ny fråga till oss på Lawline.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare