Mönstersskydd vid anställning

För 15 år sedan var jag halvtidsanställd som designer på ett tapetföretag. Jag hade innan min anställning skapat ett mönster som jag då jag var anställd lät tapetföretaget trycka. Ett par år efteråt slutade jag min anställning där, och några år efter jag slutat såldes tapetföretaget till nya ägare. Dom nya ägarna har under alla år använt mönstret i sina kollektioner, och mönstret är numera en klassiker. Vad har jag för rätt till ekonomisk ersättning? Har jag rätt att använda mitt mönster själv? Det finns inga avtal eller anställningsavtal, och jag har aldrig sålt mitt mönster till tapetföretaget.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill veta när mönsterskydd inträder om man är anställd hos ett företag. Vi vänder oss till mönstersskyddslagen (MSL) för att finna svar.

5 § MSL

St. 1

Mönsterrätt innebär, med de undantag som anges i 7-7 b §§, att ingen får utnyttja mönstret utan samtycke av den som är innehavare av mönsterrätten (mönsterhavaren). Förbudet mot utnyttjande omfattar särskilt att tillverka, bjuda ut, marknadsföra, införa till eller utföra från Sverige eller använda en produkt som mönstret ingår i eller används på eller att lagerhålla en sådan produkt för ändamål som nu sagts.

St. 2

Mönsterrätten omfattar varje annat mönster som inte gör ett annat helhetsintryck på en kunnig användare än det registrerade mönstret (skyddsomfång). Vid prövning av mönsterrättens skyddsomfång skall hänsyn tas till det variationsutrymme som funnits för formgivaren vid framtagandet av mönstret.

St. 1 - ingen får utnyttja mönstret utan samtycke av den som är innehavare av mönsterrätten

står lagen ovan exakt vad som är förbudet.

St. 2 – skyddsomfång

Ensamrätten ger mönsterhavaren befogenhet att inskrida endast mot sådana utnyttjanden som faller inom det sk skyddsomfånget; ensamrätten "omfattar varje annat mönster som inte gör ett annat helhetsintryck på en kunnig användare än det registrerade mönstret" s 241

MSL 24 § - Tidsbegränsning

Gäller för en period om fem år, som kan förnyas för ytterligare fem år. Den längsta möjliga

skyddsperioden är 25 år. För reservdelar är det max 15 år, enligt st. 2.

Genom 1 a § MSL à Inget hindrar att en AG kan ha rätt till sina anställdas mönster också när inget uttryckligt avtal om detta har slutits. Inte minst när det gäller särskilt anställda formgivare ligger det nära till hands att i själva anställningsavtalet tolka in en rätt för AG att utan särskilt medgivande av den anställde och normalt utan annan ersättning än den som inryms i dennes löneförmåner tillgodogöra sig resultaten av den anställdes mönsterskapande verksamhet.

I vissa fall kan omständigheterna vara så att AT på grund av anställningsförhållandet har

rätt att omedelbart inträda i AT:s rätt, men endast under förutsättningen att AG utger

särskild ersättning. Var dock försiktig mer analogier från lagstiftning om AT uppfinningar.

Sammanfattning - Sammanfattningsvis går det därför att konstatera att om det går att tolka in att det i din tidigare tjänst fanns en rätt för företaget (Arbetsgivare = AG) att använda mönstret så har du därför ingen rätt till ersättning. Kan man inte tolka in detta i anställningen, så ska du ha ensamrätt till mönstret. Det krävs dock att man ansöker om mönsterskydd för att kunna få ett skydd, som förlängs 5 år i taget. Om du därmed inte har ansökt om mönsterskydd hos patentverket återfinns det inget skydd för dig dessvärre. För en utförligare rättsutredning bör du ta kontakt med våra jurister här på lawline.

Hoppas det var svar på ding fråga!

Oscar RudénRådgivare